- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
549

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 5. Slutord

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

förnuftsväsenden uppnå den, ty icke allenast de mänskliga
individerna, utan alla andra ändliga förnuftsväsenden utan
undantag bilda tillsammans ett enda organiskt helt i den
gudomliga anden.
Till undvikande af allt missförstånd af vår mening
kunna vi här tillägga, att förkastandet af läran om den eviga
fördömelsen och tron på alltings slutliga fulländning i Gud
ingalunda innebär, att människan, hon må nu i detta lifvet lefva
huru som helst, skulle blifva salig, så snart hon dör eller utgår
ur sin närvarande lifsform. Ett sådant föreställningssätt hvilar
tydligen på en rå uppfattning af den eviga saligheten, enligt
hvilken denna skulle bestå i ett yttre eller sinnligt godt,
hvilket skulle kunna tilldelas människan oberoende af hennes egen
sedliga och religiösa sinnesförfattning och andliga ståndpunkt
det hela. Inser man åter, att människans eviga salighet betyder
hennes aktuella lif i Gud, hvilket äfven är hennes sanna lif i
och för sig själf, och att således salighet och helighet blott
äro en och samma sak ifrån olika synpunkt betraktad, så finner
man ock, att i själfva verket ingen människa kan ifrån det
närvarande lifvet omedelbart öfvergå till den eviga saligheten.
Fastmera förutsätter öfvergången därtill människans
fullständiga befrielse från det moraliska onda, hvilken befrielse
blott kan ske efter hand och icke kan tänkas försiggå ungefär på
samma sätt som man bortlägger en klädnad. Människan behöfver ock
därföre säkerligen att genomgå flere särskilda lifsformer utom
den närvarande, innan hon kan uppnå sitt eviga mål. Och hon får
således utan tvifvel erfara följderna för henne själf af den
ondska, hvilken hon under sitt jordiska lif utvecklar, ehuruväl
dessa följder icke kunna rätteligen tillskrifvas Gud utan blott
henne själf och icke heller böra anses såsom oöfvervinneliga.
Anknytande till de sista ord, som prof. Nyblæus yttrat
i det från honom citerade kristologiska stycket, att nämligen
medlaren emellan den empiriska människan och Gud är människan
sådan hon är i Gud eller den rena gudamänniskan, vilja vi till
slut fästa

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0549.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free