- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
552

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 5. Slutord

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

då Kahnis betecknar honom som en ur den ende sanne Gud
framgången andra personlighet, som är Guds afglans och
världens urbild, och hvars födelse ur Fadern bildar en
öfvergång till den egentliga, i tiden börjande
skapelseakten. Såsom vi förut framhållit, skiljer dock
nya testamentet alldeles icke mellan begreppen född och
skapad. Sonen är skapad af Gud, emedan han är af evighet
född Gud; det samtliga (zcc ~xv:~z) är skapadt af Gud,
emedan det är af evighet födt i Sonen och består som ett
system i honom.
För vår egen del hafva vi att erkänna det
empiriska åskådningssättets välde inom den ortodoxa
teologien som ett faktum, hvilket länge måste fördröja
hennes uppgående i en äkta nytestamentlig teologi. Till
detta erkännande hafva vi att foga ett annat. Så länge
detta faktum existerar och nya testamentets kristologi
icke begripes som den ideala sidan af dess antropologi;
så länge med andra ord människan fattas allenast som den
empiriska människan - så länge står ortodoxiens lära, att
Kristus är Gud, i trots af sin stridighet med skriften,
sanningen närmare än läran, att han är blott människa.
Det tillkommer oss älven att erkänna den till utseendet
hopplösa svårigheten att höja mängden af församlingens
medlemmar utöfver den blott empiriska uppfattningen af
människan, och detta särskildt i en tid, som sett en
hardt när brutal antropologi uppkomma och sprida sig.
Den idealistiska filosofi, som är Kants rätta arftagare,
och den äkta bibelteologien hafva här att samverka på
ett hårdbrutet fält, som är ofantligt i utsträckningen,
medan arbetarna äro få. Men striden för sanningen måste
fortgå, åfven då hon synes hopplös.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:02:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blok/0552.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free