- Project Runeberg -  Bibelns män och kvinnor : biblisk konkordans /
33

(1894) Author: Kristian Roslund With: Erik Jakob Ekman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - A - Ahas ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BIBELNS MÄN OCH KVINNOR. 33

vill jag offra åt dem, att de må hjälpa mig.
Men de bragte honom och bela Israel på
fall. Och han hopsamlade och sönderbröt
kärlen i Herrens hus och stängde igen
dörrarna och gjorde sig altaren i hvarje vrå i
Jerusalem, och i alla Judas städer anlade
han offerhöjder och tände rökverk åt
främmande gudar och förtörnade Herren, sina
fäders Gud, 2 Krön. 28: 16—25.

Esaias, som ock berättar om Ahas’ krig
med syrerna och Israel, säger, att Ahas’ och
hans folks hjärta skalf såsom träden för
vinden. Men då befallde Herren Esaias,
att han jämte sin son skulle gå Ahas till
mötes och säga till honom, att han skulle
taga sig till vara, lugna sig och icke frukta,
och att ban icke skulle vara så försagd i
sitt hjärta för de två rykande
eldbrandstumparna; ty deras planer emot honom
skulle icke kunna utföras. Herren lofvade
honom vidare, att han skulle få äska sig
ett tecken af honom, antingen han ville
hafva det från djupet eller från höjden.
Men Ahas sade: Jag vill intet äska, att
jag icke må försöka Herren. Esaias svarade
då, att Herren själf skulle gifva honom ett
tecken. Och så fick denne ovärdige Ahas
den härliga profetian om Immanuel: Si, en
jungfru skall varda hafvande, och föda en
son, och hon skall kalla hans namn
Immanuel, Es. 7: 1—14. Men Ahas trodde icke
Herren utan sökte, som vi här sett, den
fisyriske konungens hjälp, och därför kom
olyckan öfver honom.

Han hade en son, som hette Maaseja,
hvilken under kriget med Israel blef dräpt
af Sikri, en tapper man från Efraim, 2 Krön.
28: 7. Och Ahas gick till hvila med sina
fäder och vardt begrafven med dem i
Davids stad i Jerusalem; och Hiskia, hans son,
vardt konung i hans ställe, 2 Kon. 16: 20;
2 Krön. 28: 27. I hans dagar profeterade
utom Esaias äfven Osea och Mika, Es. 1: 1;
Os. 1: 1; Mik. 1: 1. Samma år Ahas dog,
skedde denna profetia: Icke må du glädja
dig, du Felisteas hela land, att det gissel,
som slog d ig, blifvit sönderbrutet etc. Es.
14: 28—32. Han hade haft en solvisare,
som sedan ägdes af hans son Hiskia, och
på hvilken skuggan af de streck, hvilka han
efter solen redan hade öfverskridit, gick tio
streck tillbaka, till ett tecken för denne, att
Herren ville göra honom frisk af en
sjukdom och förlänga hans lif i femton år, 2
Kon. 20: 1—11; Es. 38: 1—8, Ahas
upptages i Jesu släktled, men heter då Akas,

Matt. 1: 9. Namnet betyder: Besittare
(Stora kyrkobibeln).

Ahas 2. En benjaminit af Jonatans,
Sauls sons afkomlingar. Hans fader hette
Tarea eller Tahrea, och han hade en son,
som hette Joadda eller Jara, 1 Krön. 8: 35,
.36; 9: 42.

Ahasbai, fader till Elifelet, en af Davids
hjältar, 2 Sam. 23: 34. Sannolikt den
samme som i 1 Krön. 11: 35 heter Ur och hvars
son där heter Elifal. Namnet betyder: Den
som tröstar på mig (Stora kyrkobibeln).

Ahas ja 1. Konung i Israel, Ahabs son
och efterträdare. Han vardt konung öfver
Israel i Josafats sjuttonde regeringsår i Juda
och regerade i två år. Han bad konung
Josafat, att dennes tjänare skulle få gå med
hans tjänare på Josafats skepp till Ofir efter
guld, men Josafat gaf icke sitt bifall
härtill, 1 Kon. 22: 40, 50, 52.

Han gjorde hvad ondt var i Herrens
ögon och vandrade på sin faders och sin
moders väg och på samma väg som
Jerobe-am, Nebats son, hvilken hade förledt Israel
till synd. Och ban tjänade Baal och
tillbad honom och förtörnade Herren, Israels
Gud, alldeles såsom hans fader hade gjort,
1 Kon. 22: 53, 54. Han gjorde förbund
med Josafat, och de byggde skepp och
utrustade en handelsexpedition till Tarsis, men
Herren gjorde deras verk om intet för
Ahas-jas ogudaktighets skull, och deras skepp
blefvo sönderslagna och kunde icke gå till
Tarsis, 2 Krön. 20: 35—37.

En dag föll Ahasja genom gallret i sin
sal och skadade sig lifsfarligt. Och han
sände bud för att fråga Baal-Sebub, guden
i Ekron, om han skulle vederfås. Men
Herrens ängel sände Elia att gå och säga
till hans sändebud: Ar då ingen Gud i
Israel, att I behöfven fråga Baal-Sebub,
guden i Ekron? Därför, så säger Herren,
skall du icke komma utur din säng, där
du nu ligger; ty du skall döden dö. Och
när sändebuden kommo och berättade detta
för konungen, sände han en höfvidsman
med femtio man för att hämta Elia till sig.
Men då denne kom till Elia, kallade han
ned eld från himmelen, som förtärde
höfvidsmannen och hans femtio. Och Ahasja
sände en annan höfvidsman med likaledes
femtio man, och det gick dem såsom de
första. Men då ännu en tredje höfvidsman
kom med sina femtio man, gick Elia med
denne till konungen och sade honom, att,
emedan ban hade sändt bud för att fråga
Baal-Sebub, Ekrons Gud, liksom insen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:04:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bmok/0037.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free