- Project Runeberg -  Bibelns män och kvinnor : biblisk konkordans /
73

(1894) Author: Kristian Roslund With: Erik Jakob Ekman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - B - Basemat ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

77 BIBELNS WÄN OCII KVINNOR.

och den däraf, som dör på landsbygden,
honom skola himmelens fåglar uppäta. Och
Basa gick till hvila med sina fäder och vardt
begrafven i Tirza; och Ela, hans son, vardt
konung i hans ställe, 1 Kon. 16: 1—13. I
Elas tid började straffdomen öfver Basas
hus, och ingen mer af hans afkomlingar
besteg Israels tron, 1 Kon. 21: 22; 2 Kon.
9: 9. Namnet betyder: Handelsman (Stora
kyrkobibeln).

Basemat 1. Esaus hustru. Elons,
hete-erns dotter, 1 Mos. 26: 34. Sannolikt den
samma, som i 1 Mos. 36: 2 heter Ada.

Basemat 2. En annan Esaus hustru,
dotter åt Ismael, Abrahams son. Hon hade
en broder, som hette Nebajot. Hon födde
en son, Beguel, hvars fyra söner blefvo
furstar i Edom, 1 Mos. 36: 3, 4. 13, 17. Hon
• är sannolikt den samme, som i 1 Mos. 28: 9
heter Mahalat, hvilken Èsau tog till hustru,
emedan han såg, att det misshagade Isak,
att han hade tagit hustrur af heteernas
döttrar. Hon var Esaus kusin. Mahalat betyder:
Korsång, oförmögenhet (Störa kyrkobibeln).

Basmat, konung Salomos dotter; vardt
gifven till hustru åt Ahimaaz; en af Salomos
furstar, 1 Kon. 4: 15. Namnet betyder:
Välluktande (Stora kyrkobibeln).

Batseba, hustru åt en tapper och trogen
hjälte i Davids här vid namn Uria, en heteer.
Under det Uria deltog i ett krig emot Ammons
barn, hände det sig, att David ifrån taket
af sitt hus en afton iakttog Batseba, då hon
badade. Och emedan hon var en ganska
dägelig kvinna till utseendet, fattade David
lusta till henne, sände bud och lät hämta
henne till sig och låg när henne. Och sedan
Batseba hade renat sig enligt 3 Mos. 15:18,
gick hon hem igen till sitt hus. När
Batseba sedan lät underrätta David, att
hon var hafvande, sände han bud och lät
hämta Uria från striden i den afsikt, att denne
då skulle gå hem och själf ligga när sin
hustru, så att det aldrig skulle komma i
dagen, att hon blifvit hafvande genom David.
Men Uria förklarade, att så länge arken och
Israel och Juda bodde i tält, och så länge
Joab och hans tjänare voro lägrade på
marken, ville han icke gå in i sitt eget hus
för att äta och dricka och ligga när sin
hustru; utan han lade sig att hvila utanför
dörren till konungens hus, där konungens
tjänare lågo. Då sände konungen ett bref
med Uria till Joab, att denne skulle
kommendera honom dit, där striden var hetast och
lämna honom i sticket, på det han måtte
blifva dödad i striden. Och Joab gjorde ef-

ter konungens ord. Men när Batseba fick
höra, att Uria var död, höll hon klagolåt
öfver honom. Och när sorgetiden var förbi,
sände David och lät hämta henne till sitt
hus; och hon vardt hans hustru och föddo
honom en son.

Men i Herrens ögon var den saken
misshaglig, som David hade gjort. Och Herren
sände profeten Natan till David, och denne
höll en allvarlig straffpredikan för honom.
Och då David bekände sin synd, sade
Natan: Så har ock Herren förlåtit din synd,
att du icke skall dö. Men han förkunnade
på samma gång, att den pilten, som Batseba
hade födt skulle dö. Och Herren slog pilten
med en svår sjukdom, och på den sjunde
dagen vardt han död, 2 Sam. 11: 1—12: 18;
Ps. 51: 1, 2. Men David tröstade Batseba
och gick in till henne, och hon födde en.
andra son, hvilken han kallade Salomo, 2
Sam. 12: 24. Utom Salomo födde Batseba
med David sönerna Simea, Sobab och Natan.
Tillsammans med dessa nämnes Salomo som
den fjärde och sista, 1 Kron. 3: 5. När
Adonia, Davids son, hade upphäft sig till
konung, gick Batseba på profeten Natans
tillrådan in till David och underrättade
honom därom samt påminde honom, att han
hade lofvat henne, att Salomo, hennes son,
skulle blifva konung i hans ställe. Och
David gjorde Salomo till konung samma dag,
1 Kon. 1: 11—48. Sedan David var död
och Salomo hade blifvit konung, gick
Batseba på Adonias begäran in till Salomo och
bad honom, att han skulle gifva Abisag åt
Adonia till hustru. Salomo hörde ock sin
moder med lugn och sonlig vördnad; men
som ban märkte, att under denna begäran
låg hos Adonia ett stämplande efter riket,
lät han straffa denne till lifvet, 1 Kon. 2:
13—25. Batsebas söner, Salomo och Natan,
äro båda nämnda bland Jesu Kristi
stamfäder, den förre af Matteus och den senare
af Lukas, Matt. 1: 6; Luk. 3: 31. I 1 Krön.
3: 5 heter hon Bat-Sua. Namnet betyder:
Eds dotter (Stora kyrkobibeln).

Bat-Sua, se Batseba.

Bavai, en man i Israel under Nehemias
dagar, en af dem som arbetade med vid
återuppbyggandet af Jerusalems mur. Han
hade befälet öfver den ena hälften af
Ke-gilas område. Hans fader hette Henadad,
Neh. 3: 18. Namnet betyder: Bedröfvadt
mod, den, som är stadd i ve och klagan
(Stora kyrkobibeln). 1

Bazlit, en israelit, hvars barn drogo med
Serubbabel upp ur fångenskapen i Babel,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:04:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bmok/0077.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free