- Project Runeberg -  Bibelns män och kvinnor : biblisk konkordans /
102

(1894) Author: Kristian Roslund With: Erik Jakob Ekman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - E - Ebal ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

102

BIBELNS WÄN OCII KVINNOR.

E.

Ebal 1. Sobals tredje son, kusin till
Oholi-bama, Esaus hustru, 1 Mos. 36: 23; 1 Krön.
1: 40. Namnet betyder: Stenhop,
tillflytande hop (Stora kyrkobibeln).

Ebal 2. Den åttonde af Joktans 13 söner,
härstammade från Sem, Noaks förste son,
1 Krön. 1: 22. I 1 Mos. 10: 28 heter han
Obal. Obal d. ä. åldrig, förvänd flod (Stora
kyrkobibeln).

Ebed 1. Fader till Gaal, hvilken drog
Si-kems inbyggare till sig i uppror emot
Abimelek, Jerub-Baals son, Dom. 9: 26—35.
Namnet betyder: Tjänare (Stora kyrkobibeln).

Ebed 2. Hufvudman för Adins barn, drog
under konung Artahsastas regering med Esra
upp ifrån Babel, och med honom 50
manspersoner. Hans fader hette Jonatan, Esra 8: 6.

Ebedmelek, en kusit, hofman i konung
Zedekias hus. När ban fick höra, att man
hade kastat profeten Jeremia i brunnen, gick
han in till konungen och talade godt för
Jeremia. Och konungen befallde honom, att
han skulle taga 30 man med sig och draga
upp Jeremia utur brunnen. Och Ebedmelek
tog männen med sig och gick, tog trasor af
slitna och aflagda kläder och lät hissa dem
ned i brunnen till Jeremia med tåg. Och
han sade till Jeremia, att denne skulle lägga
trasorna under sina armhålor inunder tågen.
Och Jeremia gjorde så; och de drogo upp
honom med tågen utur brunnen, Jer. 38: 7
—13. Då Jeremia sedan satt fången i
vakt-gården, sände Herren honom till Ebedmelek
att säga honom, att Herren skulle låta sina
oid gå i fullbordan öfver Jerusalem till ondt
och icke till godt i Ebedmeleks åsyn. Men
honom skulle Herren rädda, och han skulle
icke blifva gifven i de mäns hand, för hvilka
han räddes; ty Herren skulle låta honom
undkomma, och för svärdet skulle han icke
falla, utan få behålla sitt lif såsom ett byte;
emedan han hade förtröstat på Herren, k.
39: 15—18. Namnet betyder: Konungens
tjänare (Stora kyrkobibeln).

Eber 1. En man af Sems släkt. Hans
fader hette Selah. Vid 34 års ålder föddes
honom en son, som hette Peleg. Och ban
lefde därefter i 430 år och födde söner och
döttrar. Men endast en af dessa är
namn-gifven, nämligen Joktan, 1 Mos. 10: 21—25;
11: 14—17; 1 Krön. 1: 19, 25. Han
upptages i Jesu släktregister, Luk. 3: 35.
Namnet betyder: Vandrare (Stora kyrkobibeln).

| Öfverfart; öfverflyttning (Fjellstedt). På
andra sidan eller bortom (E. N).

Eber 2, En man af Gads stam, den siste
af Abihails 7 söner, 1 Krön. 5: 13.

Eber 3. En man af Benjamins stam, den
förste af Elpaals 3 söner, 1 Krön. 8: 12. I

Eber 4. En hufvudman af Benjamins stam,
den andre af Sasaks 11 söner, bodde i
Jerusalem, 1 Krön. 1: 22—28.

Eber 5. Hufvudman för ett fadershus
ibland Israels präster i prästen Jojakims,
Jesua sons, dagar, Neh. 12: 10—20.

Ebjasaf 1. En levit af Kehats ätt; hans
fader hette Elkana och hans son Assir. Han
hade två bröder, Ahimot och Amasai, 1 Krön.
6: 23, 25. Namnet betyder: En fader, som
församlar eller formerar (Stora kyrkobibeln).

Ebjasaf 2. En annan levit af Kehats
ätt, son till upprorstiftaren Körah. Äfven
denne hade en son, som hette Assir, och en,
som hette Kore, 1 Krön. 6: 37; 9: 19.

Ebjatar, en präst i Israel af prästen Elis
släkt (1 Kon. 2: 27), son till Ahimelek, som
gaf bröd och svärd åt David, när denne flydde
undan för Saul. Men när Saul lät döda
prästerna för denna saks skull, då kom
Ebjatar undan och flydde till David och hade
äfven med sig kåpan, hvilken de skulle vara
iklädde, då de frågade Herren i någon sak.
Han förblef sedan hos David och var präst
hos honom ända till dennes död. Då David
måste fly för sin son Absalom, förblef
Ebjatar trogen mot David, men han stannade
kvar i Jerusalem för att bättre kunna tjäna
honom genom att utröna och rapportera till
honom, hvad Absalom företoge sig. Men
när Adonia uppreste sig för att låta utropa
sig till konung, då höll Ebjatar med honom,
1 Sam. 22: 20—23; 23: 6, 9; 30: 7; 2 Sam.
15: 23, 37; 17: 15—21; 19: 11; 20. 25; 1 Kon.
1: 5—25; 1 Krön. 15: 11; 27: 34. Ebjatar
förblef präst äfven hos Salomo i början af
dennes regeringstid (1 Kon. 4: 4), men då
konungen märkte, att han ännu stod i
hemligt förbund med Adonia, att de med list
skulle få riket ur Salomos hand, så afsatte
han Ebjatar ifrån prästämbetet och satte
Zadok, som också var präst, i Ebjatars ställe.
Och Ebjatar bjöd han, att han skulle gå bort
till Anatot, till sina jordagods, ty ban hade
förtjänat döden. Men konungen ville icke
döda honom den dagen, emedan han hade
burit Herrens ark framför hans fader David

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:04:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bmok/0106.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free