- Project Runeberg -  Bibelns män och kvinnor : biblisk konkordans /
142

(1894) Author: Kristian Roslund With: Erik Jakob Ekman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - G - Gersom ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BIBELNS MÄN OCH KVINNOR. 8S>

och därutöfver, allt mankön
sjutusenfemhundra. Höfding för dem var Eljasaf, 4
Mos. 3: 21—26. Men sin tjänstgöring vid
församlingshyddan skulle de fullgöra under
Itamars, Arons sons, öfverinseende kap. 4:
21—28. När Gersoms afkomlingar, ifrån
trettio till femtio år, alla som dugde till att
göra tjänst i församlingshyddan,
inmönstrades, voro de ett antal af
tvåtusensexhundra-trettio, v. 38—40. Gersoms barn tillföllo
efter lott tretton städer utur Isaskars, Asers
och Naftalis stammar och utur den halfva
stammen Manasse i Basan, Jos. 21: 6, 27
—33.

Gersom 3. En hufvudman för Pinehas’
barns fadershus. Han drog med Esra upp
ifrån Babel under konung Artahsastas
regering, Esra 8: 12.

Gerson, se ofvan: Gersom 2.

Gesan, en man af Judas stam, den tredje
af Jehdais sex söner, 1 Krön. 2: 47.
Namnet betyder: Angripare, antastare,
ombyt-ningsdal (Stora kyrkobibeln).

Gesem, en arab, hvilken jämte Sanballat
m. fi. begabbade judarna, då de fingo höra,
att desse uppbyggde Jerusalem. De frågade
dem, hvad det var, de gjorde, om de ville
göra uppror emot konungen. Men Nehemia
svarade dem och sade: Himmelens Gud
skall gifva oss lycka, och vi, hans tjänare,
vilja taga oss före att bygga, men I hafven
ingen del eller rätt eller åminnelse i
Jerusalem, Neh. 2: 19, 20. Då desse fiender
fingo höra, att judarna hade uppbyggt
muren, sände Sanballat och Gesem bud till
Nehemia, att han måtte komma till dem i
Onos dal; ty de tänkte göra honom något
illa. Men Nehemia svarade dem, att han
hade ett så stort verk att utföra, att han
icke kunde gå till dem. De sände då bud
till honom fyra gånger, men de fingo alltid
samma svar, kap. 16: 1—4.

Geter, den tredje af Arams, Sems sons,
fyra söner enligt 1 Mos. 10: 23. I 1 Krön.
1: 17 nämnes Geter, såsom vore han Sems
son.

Geuel, en höfding och hufvudman för
Gads stam, blef sänd som kunskapare att
kunskapa Kanans land. Han och hans
kamrater funno landet godt, men ändå
vanryktade tio af dem landet och gjorde folket
missmodigt, så att de icke gingo och intogo
landet, utan måste förblifva i öknen i
fyratio år. Geuels fader hette Maki, 4 Mos.
13: 16.

Gibbar, en israelit, hvars afkomlingar,
nittiofem till antalet, drogo med Serubbabel

upp ur fångenskapen till Jerusalem, Esra 2:
20. Sannolikt den samme, som heter Gibeon
i Neh. 7: 25. Namnet betyder: Manlig,
hjälte (Stora kyrkobibeln).

Gibea, en man af Juda stam, hvars
fader hette Seva, 1 Krön. 2: 49.

Gibeon 1. En man af Benjamins stam,
sannolikt konung Sauls farbror. Hans
fader bodde i Gibeon, och dennes namn var
Jigiel, 1 Krön. 8: 29—33; 9: 35—38.

Gibeon 2. Se Gibbar. Kan också vara
den samme som föregående Gibeon.

Gidalti, den nionde af sångföreståndaren
Hemans fjorton söner, blef af David afskild
att med sång och musik tjänstgöra vid
Israels gudstjänst under ledning af sin
fader, 1 Krön. 25: 4. Vid lottkastning om
tjänstgöringen föll den tjuguandra lotten på
honom. I v. 29 stafvas namnet med två d.
Namnet betyder: Stor man (Stora
kyrkobibeln).

Giddel 1. En man, hvars barn voro
tempeldrängar och drogo med Serubbabel upp
utur fångenskapen i Babel, Esra 2: 47; Neh.
7: 49. Namnet betyder: Stor (Stora
kyrkobibeln).

Giddel 2. En af Salomos tjänare, hvar
barn drogo med Serubbabel upp utur
fångenskapen i Babel, Esra 2: 56; Neh. 7: 58.

Gideon, en tapper israelit. Då Israel hade
varit under midjaniternas hand i sju år,
hände sig, att, medan Gideon tröskade hvete
i ett presskar för att rädda det undan
mid-janiterna, en Herrens ängel kom till honom
med befallning, att han skulle gå åstad och
rädda Israel utur midjaniternas hand. När
då Gideon beklagade sig, att hans släkt var
den ringaste i Manasse, och att han själf
var den yngste i sin faders hus, svarade
Herren, att han ville vara med honom, så
att han skulle slå midjaniterna såsom en
man. Och Gideon gick och tillredde en
måltid åt ängeln. Men ängeln sade till
honom, att han skulle lägga rätterna framför
honom på hälleberget. Ängeln kom då vid
maten med sin käpp, och en eld gick upp
utur hälleberget och förtärde alltsamman;
och ängeln försvann utur hans åsyn. Då
nu Gideon såg, att det var en ängel, blef
han förskräckt, men Herren sade till
honom: Frid vare dig! Frukta icke! Du
skall icke dö. Då byggde Gideon
därstädes åt Herren ett altare och kallade det:
»Herren gifver frid.» Och det altaret stod
kvar där i den tid, då Domareboken skrefs.

Herren bjöd emellertid ytterligare Gideon,
att han skulle rifva ned det Baalsaltare, som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:04:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bmok/0146.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free