- Project Runeberg -  Bibelns män och kvinnor : biblisk konkordans /
144

(1894) Author: Kristian Roslund With: Erik Jakob Ekman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - G - Gideoni ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BIBELNS MÄN OCH KVINNOR. 8S>

han piska männen i Sukkot med vilda
törnen och tistlar. Tornet i Pnuel ref han ned
och slog ihjäl folket i staden. Och till
Se-bah och Zalmunna sade han: Hurudana
voro de män, som I slogen ihjäl på berget
Tabor? De sade: De voro lika dig hvarenda
en. De sågo ut som konungasöner. Då sade
han: De voro mina bröder, min moders söner.
Om I haden låtit dem lefva, skulle jag icke
hafva dräpt eder. Och han sade till sin
förstfödd^ son Jeter: Statt upp du och dräp
dem! Men när pilten fruktade att dräpa
dem, emedan han ännu var en ung gosse,
sade Sebah och Zalmunna till honom: Statt
du upp själf och stöt ned oss, ty sådan
mannen är, sådan är ock hans styrka! Då stod
Gideon upp och dräpte dem och tog de
half-månar, som hängde om deras kamelers
halsar. Alltså blefvo midjaniterna
underkuf-vade af Israels barn; och landet fick ro i
fyratio år, så länge Gideon lefde.

Israel ville då, att Gideon och hans son
och hans sons son efter honom skulle vara
herre öfver dem, emedan han hade räddat dem
från midjaniternas hand. Men Gideon
svarade, att ban icke ville vara deras herre; hans
son skulle icke heller vara deras herre, utan
Herren själf skulle vara deras herre. Men han
själf begärde endast, att de ville gifva honom
de örringar af guld, hvilka de tagit såsom
krigsbyte; och dessa gåfvo de honom gärna.
Då tog Gideon dessa jämte det öfriga
guldet, som tagits från midjaniterna, och gjorde
däraf en kåpa samt uppsatte den i sin stad
Öfra, och hela Israel bedref afguderi med
densamma; och den blef Gideon och hans
hus till en snara. Gideon gick emellertid
bort och stannade i sitt hus.

Gideon hade många hustrur, med hvilka han
hade tillsammans sjuttio söner, och dessutom
födde hans frilla honom en son, den han
kallade Abimelek (Se Abimelek 2). Gideon dog
i hög ålder och vardt begrafven i sin faders
graf i Öfra. Men då Gideon var död,
afföllo Israels barn åter till Baalsdyrkan. De
glömde Gud och visade ingen tacksamhet
mot Gideons hus för allt det goda, som han
hade gjort Israels hus, Dom. 6—8; 1 Sam.
12: 11. I Ebr. 11: 32 upptages Gideon
bland dem, som hafva handlat i tro. Men
hans son Abimelek gick bort till sin moders
släkt, vann dess bifall och gick så och legde
sig några lättfärdige män. Han gick sedan
till sin faders hus i Öfra och dräpte sina
bröder; endast Jotam, hans yngste broder,
kom undan. Männen i Sikem, hans moders
släkt, gjorde honom till konung öfver sig.

I Men han var konung endast i tre år. Under
ett krig mördade han sig själf, sedan en
| kvinna krossat hans hufvudskål, Dom. 9.
Namnet betyder: Uthugga, förstöra hus.
Jerub-Baal, d. ä. Baal hämne sig själf (Stora
kyrkobibeln). Baal skall utföra sin talan,
(Bibelkommissionen). I 2 Sam. 11: 21
heter han Jerubbeset.

Gideoni, en benjaminit, fader till
hufvudmannen Abidan, 4 Mos. 1: 11; 2: 22; 7: 60,
65; 10: 24. Namnet betyder: Förstörare
(Stora kyrkobibeln).

Gilalai, en präst i Nehemias tid, var med och
spelade med Davids sånginstrument, då muren
i Jerusalem invigdes, Neh. 12: 36. Namnet
betyder: Rundt hufvud (Stora kyrkobibeln).

Gilead 1. Son till Makir, Manasses son,
4 Mos. 26: 29; 27: 1; 36: 1; Jos. 17: 1, 3; 1
Krön. 2: 21, 23; 7: 14, 18. Gilead hade sex
söner, hvilka uppräknas i 4 Mos. 26: 30—33.
Dessutom hade ban en son med en frilla. Men
då hans hustrus barn blefvo stora, drefvo de
ut denne och sade, att han skulle icke taga
arf i deras faders hus, emedan han var en
annan kvinnas son. Men de måste åter kalla
honom tillbaka, och han blef Israels räddare.
Dennes namn var Jeftah, Dom. 11: 1, 2.
Gilead hade en syster, som blef gift i Judas
stam, 1 Krön. 2: 21, och en annan syster,
som hette Hammoleket, 1 Krön. 7: 18.
Efter honom uppstod en släkt, som kallas den
gileadska släkten, 4 Mos. 26: 29, eller
Gilead, Dom. 5: 17. Och landet, som denna
släkt fick, heter än Gilead, än Gileads land,
och dess städer kallas Gileads städer, Jos.
17: 1; 1 Sam. 13: 7; 1 Krön. 2: 22 m. fi. st.

Gilead 2. En gadit, hvars fader hette
Mikael. Han hade en son, som hette Jaroah,
1 Krön. 5: 14.

Ginat, fader till Tibni, hvilken en liten
tid var konung i Israel, 1 Kon. 16: 20—22.

Ginnetoi, en präst i Israel i Nehemias tid,
drog med Serubbabel och Jesua upp ur
fångenskapen i Babel. Han var hufvudman för
prästerna och för sina bröder i Jesuas
dagar, Neh. 12: 1—7.

Ginnetori, en annan präst i Israel i
Nehemias tid, satte sitt signet under det
skriftliga förbundet. För hans faders hus var
Mesullam hufvudman, Neh. 10: 6; 12: 16.

Gisba hade jämte Ziba befäl öfver
tempeldrängarna i Nehemias tid, Neh. 11: 21.
Namnet betyder: Stoftvinkel (Stora kyrkobibeln).

Gog1, en rubenit. Hans fader hette
Se-maj a; han hade en son, som hette Simei,
1 Krön. 5:.4. Namnet betyder: Taken, den
som bor i hyddor (Stora kyrkobibeln).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:04:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bmok/0148.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free