- Project Runeberg -  Bibelns män och kvinnor : biblisk konkordans /
146

(1894) Author: Kristian Roslund With: Erik Jakob Ekman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - H - Habazzinja ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BIBELNS MÄN OCH KVINNOR. _ 150

bär hans namn. Namnet betyder: En, som
omfamnar, älskar (Stora kyrkobibeln);
Förstörare (E. Nyström).

Tillägg. Han profeterade under tiden från
610—599 f. Kr. (Fjellstedt). I den
apokryfiska boken »Om draken i Babel» säges det,
att när Habakuk vistades i Judeen, gick han
en gång ut på marken för att bära mat till
skördemännen. Då kom en Herrens ängel
och sade till honom, att han skulle gå med
den maten till Babel till Daniel, som där
låg i en lejonkula. Och då Habakuk sade,
att han icke visste, hvar Babel vore beläget,
tog ängeln honom vid hjässan och förde
honom dit till Daniel med maten.

Habazzinja, en man af rekabiternas släkt,
hade en son, som hette Jeremia, Jer. 35: 3.
Namnet betydér: Herrens skilt, Herrens
förborgade skilt (Stora Kyrkobibeln).

Hadad 1. Konung i Edom, den fjärde af
Edoms tolf konungar, hvilka alla voro
konungar, innan ännu någon konung hade
legerat i Israel. Hans fader hette Bedad.
Han slog niidjaniterna på moabiternas mark;
hans stad hette Avit, 1 Mos. 36: 35, 36; 1
Krön. 1: 46, 47. Namnet betyder:
Spets-lustig (Stora Kyrkobibeln).

Hadad 2. En annan konung i Edom, den
åttonde i ordningen. Hans stad hette Pagi, och
hans hustru hette Mehetabul, 1 Mos. 36: 39;
1 Krön. 1: 50, 51. På förstnämnda ställe
heter han Hadar. Detta namn betyder:
Härlig, skön, ärad. (Stora kyrkobibeln).

Hadad 3. Äfven denne en edomeer och af
konungslig släkt. Han lefde i Davids och
Salomos, Israels konungars, tid. När David
och Joab, hans härhöfvitsman, slogo
edome-erna, var Hadad ännu en ung pilt. Men Hadad
flydde undan Joab och med honom några
edomeiske män af hans faders tjänare. De
flydde till Midjan och från Midjan till Paran.
Ifrån Paran togo de med sig folk och drogo
till Egypten. Hadad fann stor nåd för Faraos
ögon. Öch Farao gaf honom ett hus, anslog
åt honom underhåll, gaf honom land och gaf
honom sin egen gemåls syster till hustru.
Men då Hadad uti Egypten fick höra, att
David var död, utbad han sig af Farao att
få resa till sitt land igen. Han blef sedan
en motståndare till konung Salomo, hvartill
Herren också hade uppväckt honom, och han
gjorde Israel mycket ondt, 1 Kon. 11:14—25.
Han hade en son, som hette Genubat.

Hadad 4. Den åttonde af Ismaels tolf
söner (Se Ismael 1) och stamhöfding i sin
släkt, 1 Mos. 25: 15; 1 Krön. Fi 30. På
förstnämnda ställe beter han Hadar.

Hadad-Eser, en syrisk konung i Zoba,
förde krig mot konung David, men blef
besegrad af honom, och hela hans här blef
slagen. Toi (Tou), konungen i Hamat, sände
då sin son och lät lyckönska David, att
denne hade besegrat Hadad-Eser; ty äfven
Toi hade fört krig emot honom. Hans
fader hette Rehab, 2 Sam. 8: 3—12; 1 Kon.
11: 23; 1 Krön. 18: 3—10. Men ännu en
gång lät Hadad-Eser sin här gå att hjälpa
Ammons barn i krig mot David. Men då
han och hans vapenbröder återigen blefvo
slagna af Israel, gjorde de fred med David
och med Israel och blefvo dem underdåniga;
och de vågade sig icke vidare bistå Ammons
barn, 2 Sam. 10: 6—19; 1 Krön. 19: 6—19.
I krönikeboken heter ban Hadar-Eser.
Namnet betyder: Lustig hjälpare, eller hjälp (Stora
kyrkobibeln).

Hadar 1. Se Hadad 4.

Hadar 2. Se Hadad.

Hadar-Eser, se Hadad-Eser.

Hadassa, se Ester.

Hadid hade barn, som drogo med
Serubbabel upp utur fångenskapen i Babel, Esra
2: 33; Neh. 7: 37. Namnet betyder:
Fröjdehus, en hand (Stora kyrkobibeln).

Hadlai, en efraimit i Samaria, hade en
son, som hette Amasa (Amasa 2), 2 Krön.
28: 12. Namnet betyder: Världslig,
försumlig (Stora kyrkobibeln).

Hadoram 1. En af Sems afkomlingar,
den femte af Joktans tretton söner, 1 Mos.
10: 27; 1 Krön. 1: 21. Namnet betyder:
En besmyckare eller utputsare (Stora
kyrkobibeln).

Hadoram 2. Son till konung Toi i
Hamat; blef sänd af sin fader till konung
David att lyckönska honom, då denne hade
stridt med Hadar-Eser och slagit honom, 1
Krön. 18: 9—11. I 2 Sam. 8: 10 heter ban
Joram. Namnet Joram betyder: Upphöjd
herre (Stora kyrkobibeln).

Hag-ab hade barn, som voro
tempeldrängar och som drogo med Serubbabel upp ur
fångenskapen J Babel, Esra 2: 46.

Hag-aba. Äfven han hade barn, som voro
tempeldrängar och drogo med Serubbabel
upp ur fångenskapen i Babel, Esra 2: 45:
Neh. 7: 49. Namnet betyder: Gräshoppa
(Stora kyrkobibeln).

Hag^r, en kvinna af egyptisk härkomst,
men tjänstekvinna hos Sara, Äbrahams hustru.
När Sara såg sig vara ofruktsam och icke
kunna föda barn, gaf hon sin tjänstekvinna åt
Abraham, att han skulle ligga hos henne, på
det att Sara skulle varda fortplantad genom

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:04:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bmok/0150.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free