- Project Runeberg -  Bibelns män och kvinnor : biblisk konkordans /
153

(1894) Author: Kristian Roslund With: Erik Jakob Ekman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - H - Hanun ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

153 BIBELNS WÄN OCII KVINNOR.



rusalemsmuren. Tillsammans med dem, som
bodde i Sanoab, byggde ban Dalporten och
insatte dess dörrar, lås och bommar. Dessa
byggde ett tusen alnar på muren ända till
Dyporten, Neh. 3: 13.

Hanun 3. Den sjette af Zalajs söner;
medarbetare på Jerusalemsmuren. Han
arbetade tillsamman med Hananja, Selemjas
son, Neh. 3: 30.

Happizez, en präst i Israel i Davids tid;
fick det adertonde skiftet för sin tjänstgöring,
då David indelade prästerna i tjugufyra
skiften, 1 Krön. 24: 15. Namnet betyder:
Förstörare, sönderrifvare (Stora kyrkobibeln).

Haran 1. Den siste af Terahs tre söner;
hade en son, som hette Lot. Från Haran
härstammade både moabiter och ammoniter.
Han var broder till Abraham. Han dog hos
sin fader Terah i sitt födelseland i Ur i
Kaldéen. Sannolikt är det väl samme Haran,
hvilken hade döttrarna Milka och Jiska, af
hvilka den förstnämnda blef Nahors, Harans
broders, hustru, 1 Mos. 11: 26—32.
Namnet betyder: Bergman, vrede, hetta (Stora
kyrkobibeln); berglund (E. Nyström).

Haran 2. En man af Judas stam. Hans
fader hette Kaleb (Kaleb 2), och hans
moder, som var dennes frilla, hette Efa (Efa 2).
Haran var den förste af hennes tre söner.
Han hade en son, som hette Gases (Gases 2),
1 Krön. 2: 46.

Haran 3. En levit af gersoniternas släkt
och hufvudman för fadershus. Han var den
tredje af Simeis söner (Simei 9), 1 Krön.
23: 9.

Harbona, en af hofmännen inför konung
Ahasveros, upplyste konungen om, att på
Hamans gård stod en galge, hvilken Haman
hade anskaffat för att däri låta hänga
Mordekai. Konungen lät emellertid hänga
Haman själf däri, Ester 7: 9. Namnet betyder:
Förstörare (Stora kyrkobibeln).

Haref, en man af Judas stam, Betgaders
fader, 1 Krön. 2: 51. Namnet betyder:
Spetsigt hufvud (Stora kyrkobibeln).

Anm. Betgader är sannolikt namnet på
en plats.

Harhaja, en israelit, fader till Ussiel, som
arbetade på Jerusalemsmurenxi Nehemias tid
Neh. 3: 8. Namnet betyder: Herrens vrede
(Stora kyrkobibeln).

Harhas, en klädvak tare, hade en son, som
hette Tikva (Tikva 1). Hans sonson Sallum
var gift med profetissan Hulda, 2 Kon. 22:
14; 2 Krön. 34: 22. På sistnämnda ställe be-1
ter han Hasra. Namnet betyder: Vredsam,
en som affaller, torftig (Stora kyrkobibeln). |

Harhur, en man i Israel, hade barn som
voro tempcldrängar och som drogo med
Se-rubbabel upp ur fångenskapen i Babel, Esra
2: 52; Neh. 7: 53. Namnet betyder:
Uttorkad, hvit eller blek af vrede (Stora
kyrkobibeln).

Harif, en man af Israels folk, hufvudman
för folket, hade barn (afkomlingar) till
antalet etthundratolf, som drogo med Serubbabel
upp ur fångenskapen i Babel, Esra 2: 18;
Neh. 7: 24. På det förstnämnda stället
heter han Jorah. Han satte sitt signet med
under det skriftliga förbundet, Neh. 10: 19.
Namnet betyder: Vinter (Stora kyrkobibeln).

Harim 1. En hufvudman ibland prästerna
i Israel i Davids tid, fick på sin lott det
tredje skiftet, då David ordnade prästerna i
tjugufyra sådana, 1 Krön. 24: 8. Det kan
möjligtvis vara af dennes barn (afkomlingar),
till antalet 1,017, hvilka drogo med
Serubbabel upp ur fångenskapen i Babel, Esra 2:
39; Neh. 7: 42. Några af dennes barn hade
hemfört utländska kvinnor, Esra 10: 21.
Namnet betyder: Förstörare, förbannad (Stora
kyrkobibeln).

Harim 2. En man i Israel, hvars barn,
till antalet trehundratjugu, drogo med
Serubbabel upp ur fångenskapen i Babel, Esra
2: 32; Neh. 7: 35. Af dennes barn voro
några, som hade hemfört utländska kvinnor,
Esra 10. Det kan möjligtvis vara dennes
son Malkija, som arbetade på
Jerusalemsmuren (Malkija 2), Neh. 3: 11. Men denne
kan också vara någon annan Harim. Mera
sannolikt är, att den sistnämnde är den
hufvudman, som satte sitt signet under det
skriftliga förbundet, Neh. 10: 27.

Harim 3. Se Harim 2.

Harim 4. En präst i Israel i Nehemias
tid; satte sitt signet under det skriftliga
förbundet, Neh. 10: 5. För dennes fadershus
var Adna hufvudman, kap. 12: 15 (Adna 4).

Harnefer, en man af Asers stam, den
andre af Zofahs elfva söner, 1 Krön. 7: 36.
Namnet betyder: Oxvrede (Stora
kyrkobibeln).

Harve, en man af Judas stam, den förste
af Sabals två söner (Sabal 2), 1 Krön. 2: 52.

Harza, en man i Israel, hvars barn voro
tempeldrängar och drogo med Serubbabel
upp ur fångenskapen i Babel, Esra 2:52;
Neh. 7: 55. Namnet betyder: Konstnär,
åker-man (Stora kyrkobibeln).

Harum, en man af Judas stam, hade en
I son, som hette Aharhel, 1 Krön. 4: 8.
Namnet betyder: Hög, upphöjd, bedragen (Stora
I Kyrkobibeln).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:04:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bmok/0157.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free