- Project Runeberg -  Bibelns män och kvinnor : biblisk konkordans /
154

(1894) Author: Kristian Roslund With: Erik Jakob Ekman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - H - Harumaf ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

154

BIBELNS MÄN OCH KVINNOR. 8S>

Hapumaf, fader till Jedaja, som arbetade
på Jerusalemsmuren, Neh. 3: 10. Namnet
betyder: Förstörare (Stora kyrkobibeln).

Haruz, en man ifrån Jotba, fader till
Mesullemet, Amons, konungens i Juda,
model-, således Manasses svärfader, 2 Kon. 21:
19. Namnet betyder: Flitig, gyldén man,
uttröskare (Stora kyrkobibeln).

Hasabenja, fader till Hattus, som arbetade
på Jerusalemsmuren (Hattus 2), Neh. 3: 10.
Namnet betyder: Den, som om Herren
tänker, rådslår, värderar (Stora kyrkobibeln).

Hasabja 1. En levit af Meraris släkt;
hans fader hette Amazja (Amazja 3). Han
hade en son, som hette Malluk (Malhik 1),
1 Krön. 6: 45. Namnet betyder: Herrens
konstnär, Herren tänker på oss (Stora
kyrkobibeln).

Hasabja 2. Äfven denne var en levit af
Meraris släkt; hade en son, som hette
Asri-kan (Asrikan 3), 1 Krön. 9: 14. Hans
fader hette Bunni (Bunni 3), Neh. 11: 15.

Hasabja 3. Den fjärde af Jedutuns sex
söner; blef af David och hans
härhöfvits-män afskild att med sång och musik
tjänstgöra vid Israels gudstjänst under ledning af
sin fader Jedutun. Vid lottkastning om
tjänstgöringen föll den tolfte lotten på
honom, hans bröder och söner, tillsammans
tolf, 1 Krön. 25: 3, 19.

Hasabja 4. En man af Hebrons släkt i
Davids tid. Han och hans bröder, ett tusen
sjuhundra, skicklige män, togos till
tjänstemän i Israel för landet väster om Jordan
till hvarjehanda Herrens värf och till
konungens tjänst, 1 Krön. 26: 30.

Hasabja 5. En furste öfver Levis stam

1 Davids tid; hans fader hette Kimuel
(Ki-muel 3), 1 Krön. 27: 17.

Hasabja 6. En af de förnämste af
leviterna i konung Josias tid. Denne,
tillsammans med fem hans likar, gaf åt leviterna
till påskoffer femtusen lam, femhundra oxar,
när konungen firade påskhögtid i Jerusalem,

2 Krön. 35: 9. Kan möjligtvis vara
densamme, som var farfar till den levitiske
föreståndaren Us8i. Denne hade en son, som
hette Bani (Bani 1); hans fader hette
Mat-tanja (Mattanja 2), Neh. 11: 22.

Hasabja 7. En levit, som blef sänd till
Esra för att tjäna i Guds hus, då Esra var
på väg ifrån Babel upp till Jerusalem. Inga
andra leviter voro nämligen med i sällskapet,
Esra 8: 19. Kan möjligtvis vara den samme,
som arbetade på Jerusalemsmuren och
hvilken hade befälet öfver den ena hälften af
Kegilas område, Neh. 3: 17. Kan äfven vara

I den, som satte sitt signet under det
skriftliga förbundet, kap. 10: 12. Kanske är det
I äfven han, som nämnes som en levitisk
huf-I vudman i kap. 12: 24.

Hasabja 8. En af de förnämsta af de
präster, hvilka drogo med Esra upp ur
fångenskapen i Babel under konung Artahsastas
regering; blef afskild af Esra att jämte
några andra mottaga det silfver och guld, som
hade blifvit gifvet af Israels barn i Babel,
för att föra det till Jerusalem till deras Guds
hus, Esra 8: 24—30. Kanske var det denne,
hvilken i prästen Jojakims dagar var
hufvudman för Hilkijas fadershus, Neh. 12: 21.

Hasabna, en hufvudman af Israels folk i
Nehemias tid; satte sitt signet under det
skriftliga förbundet, Neh. 10: 25.

Hasabnia, en levit i Nehemias tid; var
med på en fastedag i Israel att uppmana
folket att lofva Gud ifrån evighet till
evighet, Neh. 9: 5.

Hasadja, den sjunde af Serubbabels åtta
barn (Serubbabel 1), 1 Krön. 3: 20. Namnet
betyder: Herrens råd (Stora kyrkobibeln).

Hasael, konung i Syrien på den tid, då
Joram, Ahabs son, vardt konung i Israel och
Joram, Josafats son, och dennes son Ahasja
efter hvarandra voro konungar i Juda.
Profeten Elia blef tillsagd af Herren att gå till
Damaskus och smörja honom till konung
öfver Syrien och Jehu, Nimsis son, till
konung öfver Israel och Elisa till profet i sitt
ställe. Och, sade Herren, den som
und-slipper Hasaels svärd, honom skall Jehu
döda, och den, som undslipper Jehus svärd,
honom skall Elisa dräpa, 1 Kon. 19: 15—
17. Men konung vardt han icke, förr än
Elisa blifvit upptagen till himmelen.

När Benhadad, hvilken var konung i
Syrien före Hasael, låg sjuk, sände denne
Hasael till Elisa för att genom honom fråga
Herren, om han skulle vederfås af sin
sjukdom. Elisa sade då till Hasael, att denne
skulle gå och säga Benhadad, att han skulle
vederfås, men tillade därjämte, att Gud hade
uppenbarat för honom, att ban skulle dö.
Elisa såg på Hasael och grät. Och Hasael
frågade honom, hvarför han grät. Då sade
Elisa till honom, att han såg, hvad ondt han
skulle komma att göra Israel. Då svarade
Hasael: Hvad är din tjänare, den hunden,
att han skulle göra så stora ting. Men
Elisa svarade, att Herren hade uppenbarat
för honom, att Hasael skulle vara konung i
Syrien. Och Hasael gick hem till sin herre
och sade, att han skulle vederfås af sin
sjukdom. Men följande dagen tog han ett täcke

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:04:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bmok/0158.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free