- Project Runeberg -  Bibelns män och kvinnor : biblisk konkordans /
161

(1894) Author: Kristian Roslund With: Erik Jakob Ekman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - H - Hiram ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

161 BIBELNS WÄN OCII KVINNOR.

Judas vän och gick med denne till Timna
till en fårklippning därstädes. Då de hade
kommit till Timna, sände Juda adullamiten
tillbaka till en plats vid den befarna vägen,
med. ett getkid till Tamar sin sonhustru,
hvilken ban hade lägrat, menande att denna
kvinna var en sköka. Men adullamiten kom
tillbaka och sade, att han icke hade funnit
någon sköka, 1 Mos. 88. Namnet betyder:
Frihet, fristad, förståndig och vis, vredsam
(Stora kyrkobibeln).

Hirarn 1. Konung i Tyrus på den tid,
då David och Salomo voro konungar i
Israel. När David had’e blifvit konung öfver
hela Israel, sände Hiram till denne
ceder-trä, timmermän och murare, att desse skulle
bygga David ett hus, 2 Sam. 5: 11; 1 Krön.

I. Hiram var alltid Davids vän, 1 Krön.
5: 1. När därefter hans son Salomo hade
blifvit konung, sände Hiram sina tjänare till
denne för att lyckönska honom till
konungadömet. Salomo sände då till Hiram och lät
säga honom, att ban ämnade bygga ett hus
åt Herren, och bad därför Hiram, att denne
måtte nu hjälpa honom med arbetsfolk, såsom
ban hade hjälpt hans fader förut, emedan
Salomo visste, att Hirams tjänare voro
skickliga att hugga trä på Libanon. Därjämte
bad ban honom sända en vis man till att
arbeta i guld och allahanda konstverk till
Herrens hus.

När Hiram hörde hvad Salomo hade i
sinnet, blef han mycket glad och sände
till Salomo ett bref, hvari ban lofvade
Israels Gud och sade, att, emedan
Herren älskade sitt folk, han hade gifvit det
Salomo till konung. Hiram gaf åt Salomo
den hjälp, han begärde, med villkor att
Salomo själf underhölle arbetsfolket med kost.
Han sände till Salomo den slöjdskicklige
Huram Abi (Abi 2), son till en kvinna af
Dans döttrar, hvars man var en tvrier, 1
Kon. 5: 1—12, IS; 2 Krön. 2: 1—16."Hiram
hade för öfrigt skickat till Salomo
etthundra-tjugu centner (4,883 kg.) guld. Dessutom
skickade Hiram sjökunnigt skeppsfolk att
gå med Salomos tjänare på dennes flotta
till Ofir att hämta guld, sandelträ och ädla
stenar. Men konung Salomo gaf åt Hiram
tjugu städer i Galileiska landet. Då Hiram
emellertid drog ut att bese dessa städer,
behagade de honom icke, utan han sade:
Hvad är detta för städer, min broder, som
du har gifvit mig? Han kallade dem sedan
Kabullandet, 1 Kon. 2: 10—14, 24—28; 10:

II, 22; 2 Krön. 8: 16—18. I Krönikeboken
heter han Huram. Namnet betyder: Hög-

Jloslund, Bibelns Män ooh Kvinnor.

stes lif, den högste lefver, ädel herre. Huram
d. ä.: Eder förlossare, befriare (Stora
kyrkobibeln).

Hiram 2. En vis man i allahanda
arbeten af koppar. Han var son till en enka
af Naftalis stam, och hans fader var en
ty-risk man, en kopparsmed. Denne lät
Salomo hämta att förfärdiga allt konstverket
af koppar och dylikt till Herrens hus. Också
afslutade han till fullo allt det arbete, som
han hade åtagit sig åt konungen för
Herrens hus, 1 Kon. 7: 13—45.

Anm. Denne Hiram kan icke vara någon
annan än Huram Abi (2 Krön. 2: 14). Att
hans moder på ett ställe säges vara af
Naf-tali stam och på ett annat af Dans döttrar,
beror utan tvifvel därpå, att, såsom Melin
säger, Dans döttrar, hvilka Hirams moder
tillhörde, voro bosatta i staden Dan i norra
ändan af Naftali område.

Hiski, hufvudman för fadershus i
Benjamins stam, den tredje af Elpaals sju söner,
boende i Jerusalem, 1 Krön. 8: 18.
Namnet betäder: Stark hjälte, som manligen
angriper (Stora kyrkobibeln).

Hiskia 1. En gudfruktig konung i Juda.
Han blef konung i sin fader Abas’ ställe,
då han var tjugufem år gammal (Ahas 1).
Hans moder hette Abi (Abi 1). Da
Manasses, hans sons, moder hette Hefziba, kan
man däraf förstå, att denna varit Hiskias
hustru. Hiskia gjorde hvad rätt var i
Herrens ögon, såsom hans fader David. Han
satte sin förtröstan till Herren, så att ingen
var hans like efter honom (se dock Josia!), ej
heller före honom ibland Judas konungar.
Han vek icke ifrån Herren eller hans bud;
och Herren var med honom, så att han
lyckades uti allt hvad han företog sig. Han
renade Juda ifrån afguderi och återställde
den rätte Gudens dyrkan. Han var den
förste konung, som afskaffade offerhöjderna;
endast i Jerusalem tillät ban offergudstjänst.
Han slog äfven sönder den kopparorm, som
Mose hade gjort, emedan Israels barn ända
till den tiden hade tändt rökverk för
densamma och kallat honom Nehustan
(koppartingest).

Dessutom påbjöd Hiskia, att man skulle
hålla påska i Jerusalem; ty man hade på
lång tid icke firat den, såsom var
föreskrif-vet. Han kallade icke endast Juda till
påskhögtiden, utan ock alla Israels stammar ifrån
Bar-Seba ända till Dan med påbud, att man
skulle komma och fira Herrens, Israels Guds,
påskhögtid i Jerusalem. Men Israels folk
gjorde gäck af sändebuden och bespottade

ti

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:04:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bmok/0165.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free