- Project Runeberg -  Bibelns män och kvinnor : biblisk konkordans /
188

(1894) Author: Kristian Roslund With: Erik Jakob Ekman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - J - Jakob ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

188

BIBELNS MÄN OCH KVINNOR. 8S>

lärjungar, af denne utvald att vara hans
apostel. Medan Jesus ännu själf vandrade
omkring, utsände han en gång desse tolf
att predika evangelium, böta sjuka, utdrifva
onda andar och att uppväcka döda, Matt.
10: 1—15; Mar. 3: 13—19; Luk. 6:12—16;
Apg. 1: 13, 14.

Vid åtskilliga tillfällen tog Jesus endast
Jakob, Johannes och Petrus med sig, men
lämnade för tillfället de andra. Så voro
desse en gång med honom på ett högt
berg, då de fingo se både Mose och Elias
förklarade och samtalande med Jesus, Matt.
17: 1—9; Mark. 9: 2—10; Luk. 9: 28—
36; 2 Petr. 1: 16—18. En annan gång
voro de med, då Jesus gick med Jairus in
i dennes hus för att uppväcka hans
dotter, Mark. 5: 37; Luk. 8: 51; och åter,
då Jesus ängslades i Getsemane, Mark. 14:
33. Det var äfven desse tre, som jämte
Andreas frågade Jesus afsides, när templet
skulle nedrifvas, Mark. 13: 3. En gång
begärde Jakob och Johannes af Jesus, att
denne måtte gifva dem de största platserna
i hans rike, hvaröfver de andra tio blefvo
misslynte, när de fingo höra det. Men
Jesus kallade der|å alle till sig och sade, att
de icke skulle tänka på att vara herrar, utan
i stället att tjäna hvarandra, Matt. 20: 20
-28; Mark. 10: 35—45. Under Jesu kötts
dagar var Jakob en gång med och fiskade
en hel natt, men han och hans kamrater
fingo intet förr än på morgonen, då Jesus
kom till dem och de på hans ord kastade
ut nätet. Då fingo de en mäkta stor hop
fisk, Luk. 5: 1—11. Sammaledes en annan
gång efter Jesu uppståndelse, då det gick
till på ungefär liknande sätt, Joh. 21: 1—
11. Då folket i en sammari tisk by en gång
icke ville mottaga Jesus, blefvo Jakob och
Johannes så harmsne däröfver, att de ville
befalla eld ner ifrån himmelen att förtära
folket i byn; men Jesus tillstadde dem det
icke, Luk. 9: 51—56.

Sannolikt var det för samme Jakob
ensam, Jésus vid något tillfälle uppenbarade
sig efter sin uppståndelse, 1 Kor. 15: 7.
Han blef dödad med svärd af den tredje
Herodes, som omtalas i Nya testamentet,
Apg. 12. Det antages af många
bibeltolkare, ja, t. o. m. påstås af somliga, att
Sebedei söner voro kusiner till Jesus.
Deras mödrar skulle då vara systrar.
Somliga tro, att Salome var Sebedei hustru
och Marias syster; andra tro, att det var
en annan kvinna, som var Sebedei hustru,
men att denna ändock var Marias syster.

Se föröfrigt Matt. 27: 56; Mark. 16: 40;
Joh. 19: 25. Ibland desse bibeltolkare är
Fjellstedt, P. Waldenström, O. A. O.,
Sanningsvittnet n:o 8, 1888, sid. 63 m. fi.

Jakob 4. En annan af Jesu apostlar,
kallad »den lille» eller »den yngre». Hans
fader hette Alfeus eller Klopas (Alfeus 1);
hans moder var en af de kvinnor, som hade
följt Jesus från Galileen och tjänat honom
med sina egodelar och hette Maria (Maria
3). Han hade äfven en broder, hvilken hette
Joses (Joses 2), Matt. 10: 3; 27: 56; Mark.
3: 18; 15: 40; 16: 1; Luk. 6: 15; 24: 10;
Joh. 19: 25; Apg. 1: 13.

Tillägg: Bland bibeltolkarne råda olika
tankar om denne Jakob. Somliga hålla före, att
han är den samme som Jakob, Herrens
broder; andra, att desse äro två personer med
samma namn. Om denne Jakob säger E.
Nyström: Jakob, Herrens broder, blef några
år fëre Jerusalems förstöring, förd upp för
tinnarne af templet, och då han vägrade att
tala inför folket emot Kristus, störtade man
honom ned och stenade honom. Han bad
samma bön som Jesus bad för sine mördare;
de krossade hans hufvud med en klubba. Han
är utan tvifvel författare till Jakobs epistel.
Några anse honom för att vara Jakob den
lille, en af apostlarne. Och Fjellstedt yttrar:
»Jakobs bref blef sannolikt skrifvet i
Jerusalem år sextioett af Jakob, som där var
församlingsföreståndare och sedan led
martyrdöden. Han kallas Jakob den yngre och
var Alfei eller Klopas son».

Jakob 5. En af Jesu bröder efter
köttet. Vid tiden för den löf hyddohögtid,
hvilken omtalas i Joh. 7 kap., trodde ännu icke
Herrens bröder på honom; de t. o. m.
talade hånande mot honom. Men senare, efter
Jesu himmelsfärd, finna vi Jakob vara icke
allenast troende, utan äfven en af pelarne i
församlingen i Jerusalem. Det var Jakobs
förslag vid apostlamötet i Jerusalem, som
blef antaget såsom det bestämmande för de
hednatroende i Antiokia. När Paulus en
annan gång reste upp till Jerusalem för att
samråda med de styrande i församlingen
därstädes om verksamheten, räckte Jakob,
Kefas och Johannes honom handen och sade,
att han och Barnabas skulle gå till
hedningarna; de själfve ville gå till omskärelsen.
Jakobs bröder hette Joses, Judas och
Simon. Han hade äfven systrar, men dessa
stå icke nämnda vid namn, Matt. 13: 55,
56; Mark. 6: 3; Joh. 7: 2—5; Apg. 15: 1—
29; 21: 15—18; Gal. 1: 18, 19; 2: 1—10.
Sannolikt är det denne Jakob, hvilken har





gnh^mnS|

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:04:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bmok/0192.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free