- Project Runeberg -  Bibelns män och kvinnor : biblisk konkordans /
251

(1894) Author: Kristian Roslund With: Erik Jakob Ekman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - K - Kehat ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sade de honom, att han skulle komma ihåg
de fattiga, kap. 2: 1—10. Men när Petrus
sedan kom till Antiokia, stod Paulus honom
öppet emot och bestraffade honom rätt
allvarsamt, emedan ban var anklagad därför,
att han hade först ätit på hedniskt sätt,
men sedan, då några »från Jakob» hade
kommit dit ned, drog han sig undan och
afskilde sig, emedan han fruktade för dem,
som voro af omskärelsen; och äfven de
öfriga judarne, jämväl Barnabas, gjorde på
samma sätt. Detta deras handlingssätt
kallar Paulus skrymteri, kap. 2: 11—21.

Petrus har skrifvit två bref, hvilka äro
upptagna med ibland bibelns böcker.

I församlingen i Korint funnos några, hvilka
kallade sig med namn efter Kefas (Petrus),
hvarför Paulus bestraffar dessa och säger,
att sådant var köttsligt, 1 Kor. 1: 10—13.

Namnet betyder: Kefas d. ä. Klippa eller
hälleberg (Fjellstedt); sten, ett syriskt ord,
motsvarande det grekiska Petrus (E.
Nyström) ; Petrus d. ä. hälleberg (Stora
kyrkobibeln, Fjellstedt); ett grekiskt ord
motsvarande det syriska Kefas, betyder klippa eller
klippmannen (E. Nyström); Simon d. ä.
Tillhörare (Stora kyrkobibeln). Enligt
»Martyrhistorien» blef Petrus korsfäst med
hufvudet nedåt i Rom den 29 Juni, obestämdt
hvilket år.

Kehat, den andre af Levis, Jakobs sons,
tre söner (Levi 1), föddes i landet Kanan
men drog med sin farfader till Epypten, då
denne drog dit med hela sitt hus för att
träffa sin son Josef, 1 Mos. 46: 11; 2 Mos.
6: 16; 4 Mos. 3: 17; 16: 1; 1 Krön. 6: 1,
16, 38; 23: 6. Kehats bröder hette Gerson
och Merari, och hans fyra söner voro
Amram, Jizhar, Hebron och Ussiel. Han hade
äfven en syster, Jokebed, hvilken hans son
Amram tog sig till hustru och födde med
henne Mirjam, Aron och Mose. Således är
Kehat både farfar och morbror till dessa
tre syskon. Äfven var han farfar till
upprorsstiftaren Korah, ty denne var son till
Kehats son Jizhar. Utom de här nämnde,
nämnes äfven en Amminadab (Amminadab
2) i 1 Krön. 6: 22 som Kehats son. Men
sannolikt nämnes han så i betydelse af, att
han är dennes afkomling; sådant förekommer
ofta i biheln, 1 Mos. 46: 11; 2 Mos. 6: 16,
18, 20; 4 Mos. 3: 17, 19; 16: 1; 1 Krön. 6:
1—3, 16, 18, 38; 23: 6, 12, 13. Af Kehat
uppstod en släkt, som kallas den kehatitiska
släkten (4 Mos. 26: 57), och efter dennes
söner flere släkter, som kallas de kehatitiska
släkterna och fadershusen, 4 Mos. 3: 27, 30; |

4: 37; Jos. 21: 20. Af dessa släkter togos
Arons afkomlingar till präster i Israel. De
öfriga af Kehats afkomlingar, leviterna, så
många nämligen, som voro dugliga till
tjänstgöring, hade att. under Israels vandring i
öknen iakttaga, hvad som var föreskrifvet
om helgedomen. Dem ålåg det att hafva
vård om arken, bordet, ljusstaken, altarena
och helgedomstygen, som hörde till tjänsten,
och om förhänget och allt hvad därvid var
att göra. Och Mose gaf icke åt dem några
oxar eller vagnar att begagna vid
tjänstgöringen, utan de skulle bära på axel. När
Israels barn slogo läger, lägrade sig Kehats
barns släkter på sidan af tabernaklet,
söder, ut.

Äfven i Davids tid, då denne ordnade
Israels gudstjänst, fingo Kehats barn
tjänstgöra på »föreskrifvet sätt», och då han
ordnade sången, togos många sångare bland
Kehats barn, 4 Mos. 3: 27—31; 4: 1—15;
7: 9; 1 Krön. 6: 31—38. När leviterna
inmönstrades i utbyte för de förstfödde i
Israel, voro af Kehats släkter allt mankön
ifrån en månads ålder och därutöfver åtta
tusen sexhundra, 4 Mos. 3: 27, 28. Och
de, som voro trettio år och därutöfver ända
till femtio år, alla de som dugde till
tjänstgöring, utgjorde tvåtusen sjuhundra femtio,
kap. 4: 34—36. När David lät föra upp
Herrens ark till Jerusalem, till det rum,
som han hade tillredt för honom, biträdde
af Kehats barn etthundra tjugu, 1 Krön. 15:
4, 5. Och när landet utdelades åt Israels
barn och städer inom Israels barns
stammar gåfvos åt leviterna, gaf man åt Kehats
barn, utom de tretton städer, som gåfvos
åt prästerna, tio städer utur Efraims stam,
utur Dans stam och utur den halfva
stammen Manasse, Jos. 21: 4, 5, 13—26; 1 Krön.
6: 57—61, 66—70. Kehats ålder blef
etthundra trettiotre år, 2 Mos. 6: 18.

Kela ja, en levit i Esra stid, hvilken hade
hemfört utländska kvinnor. Han hette
äfven Kelita och var en af dem, som
undervisade folket i Herrens lag, då den af Esra
förelästes. Han satte ock sitt signet med
under det skriftliga förbundet, Esra 10: 23;
Neh. 8: 7; 10: 10. Namnet betyder:
Uttorkad, Herrens röst (Stora kyrkobibeln).

Kelal, en man i Israel i Esras tid, hade
äfven han hemfört utländska kvinnor, Esra
10: 30. Namnet betyder: Glans,
fullkom-men (Stora kyrkobibeln).

Kelita, se Kelaja.

Kelub 1. En man af Judas stam, hade
en broder, som hette Suah, och en son, som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:04:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bmok/0255.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free