- Project Runeberg -  Bibelns män och kvinnor : biblisk konkordans /
257

(1894) Author: Kristian Roslund With: Erik Jakob Ekman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - K - Krispus ... - L

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

till Galatien, 2 Tim. 4: 10. Namnet
betyder: Den som växer eller tilltager (Stora
kyrkobibeln).

Krispus, en synagogföreståndare i Korint,
kom till tron på Herren med bela sitt hus
och blef döpt af Aposteln Paulus, Apg. 18:
8; 1 Kor. 1: 14. Namnet betyder:
Krushår (Stora kyikobibeln).

Kus 1. Den första af Hams fyra söner,
hade själf sönerna Seba, Havila, Sabta,
Ra–erna, Sabteka och jägaren Nimrod, 1 Mos.
10: 6—8; 1 Krön. 1: 8—10. Namnet
betyder: Törne, svart, förbränd (Stora
kyrkobibeln); starkhet, bägare (Midnattsropet).

Kus 2. En benjaminit, hvars ord hafva
gifvit David anledning att författa den
sjunde psalmen, v. 1.

Kusaja, se Kisi.

Kusan-Risataim, en konung i
Mesopotamien, i hvai-s hand Herren sålde Israels

barn för deras synders skull. Israels barn
tjänade honom i åtta år. Men de ropade
till Herren, och Herren gaf dem en räddare,
Otniel, Kalebs brorson. Och Herren gaf
Kusan-Risataim i Otniels hand och han vax-dt
honom öfvermäktig och befriade Israel ur
hans hand, Dom. 3: 5—11. Namnet
betyder: Svart syndare (Stora kyrkobibeln).

Kusas, en fogde hos den Herodes, som
var konung i Judalandet vid tiden för Jesu
korsfästelse. Hans hustru Johanna trodde
på Jesus och tjänade honom med sina
egodelar, Luk. 8: 1—3. Namnet betyder: Siare,
profet (Stora kyrkobibeln).

Kusi 1. En man i Israel, hade en son,
som hette Selemja, Jer. 36: 14. Namnet
betyder: Svart man.

Kusi 2. Profeten Zefanjas fader. Hans
egen fader hette Gedalja, Zef. 1: 1.

L.

Laban, son till Betuel, Abrahams bror-1
son, med dennes hustru Milka och broder
till Rebecka, Isaks hustru, bodde i
Mesopotamien. Då Abrahams tjänare kom till
Mesopotamien för att ibland Abrahams
släktingar söka hustru åt Isak, så var Laban
ännu hemma i sin faders hus. Och när
han fick höra genom Rebecka, som först
hade träffat tjänaren, att denne uppehöll
sig ute vid brunnen, lopp han ut emot
honom och bjöd honom komma in, mottog
honom på ett hjärtligt sätt och satte fram
mat för honom och för de män, som voro
med honom, samt beredde plats för
kamelerna och fodrade dem.

Då tjänaren hade redogjort för sitt ärende,
instämde Laban med sin fader däruti, att de
icke skulle neka att låta Rebecka följa med
honom. Och då Rebecka äfven själf gaf sitt
samtycke därtill följde hon med honom och
blef Isaks hustru, 1 Mos. 24: 1—61; 25: 20.
Sedan Isak och Rebecka hade födt sönerna
Esau och Jakob och desse hade blifvit
uppväxta, uppstod en tvist dem emellan, så att
Esau stod efter att döda Jakob. Då sände
Rebecka Jakob till Mesopotamien till sin
broder Laban att stanna hos honom, tills |
Esaus vrede hade lagt sig. Och när Jakob
kom fram till Labans hus och denne fick
höra därom, lopp ban ut emot honom och
mottog honom med samma öppna famn och
sinne, som han förut hade emottagit Abra-

Roslund, Bibelns Män och Kvinnor.

hams tjänare. Och Jakob stannade hos sin
morbroder Laban. Men då Jakob hade varit
där en månads tid, sade Laban till honom,
att han icke skulle tjäna för intet, utan att
han finge säga, hvad lön han ville hafva. —
Och Laban hade två döttrar, Lea och
Rakel. — Då svarade Jakob, att han ville tjäna
honom sju år för Rakel, hans yngsta dotter,
Och Laban samtyckte att gifva henne åt
honom. Men när de sju åren voro
tilländagångna, och Laban skulle gifva sin dotter
Rakel åt Jakob, så gaf han honom i stället
Lea. Och när Jakob klagade däröfver,
svarade han honom, att hos dem brukade man
icke gifta bort den yngsta förr än den äldsta.
Och så öfverenskommo de, att han skulle
hafva dem båda, mot det att han tjänade
honom ytterligare sju är. Och Laban gaf en
tjänstekvinna åt hvardera af döttrarna.

At Jakob föddes, medan han var i
Mesopotamien, af hans hustrur och båda deras
tjänstekvinnor, elfva söner och en dotter. Och
Jakob gick till Laban och begärde att få resa
hem till sitt land igen med sina hustrur och
sina barn. Men Laban ville icke släppa
honom, ty han såg, att Herren hade välsignat
honom för hans skull, utan han bad honom
stanna kvar och begära, hvad lön han skulle
gifva honom. Och Jakob sade till Laban,
att denne hade litet när han kom till
honom, men nu hade han mycket. Men han
ville icke hafva annan lön än den, att Laban

17

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:04:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bmok/0261.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free