- Project Runeberg -  Bibelns män och kvinnor : biblisk konkordans /
279

(1894) Author: Kristian Roslund With: Erik Jakob Ekman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - M - Mefiboset ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Och då David frågade, om han vore
Mefi-boset, svarade han: Se, din tjänare! Han
tycks hafva fruktat, att David ämnade taga
hämd på honom för Sauls skull. Ty David
börjar att tilltala honom med orden: Frukta
icke! Och David sade sig vilja visa
barmhärtighet mot honom för Jonatans skull.
Och han gaf honom bela farfaderns, Sauls,
jordagods. Men Mefiboset själf fick stanna
kvar vid hofvet och spisa vid konungens
bord. Vid löftet härom bugade han sig åter
och sade: Hvad är jag, din tjänare, att du
vänder dig till en död hund, sådan som jag?
Och David satte en af Sauls tjänare, Ziba,
såsom brukare af hela egendomen att bruka
och förvalta den åt Mefiboset. Denne Ziba
hade femton barn och tjugu tjänare; och
alla dessa blefvo Mefibosets tjänare, kap. 9.
Men när David var flyktig för sin son
Absalom, kom Ziba honom till mötes med
stora skänker åt honom och hans folk. Och
när David frågade efter Mefiboset, baktalade
Ziba denne inför konungen och sade, att
ban hade stannat kvar i Jerusalem, emedan I
han tänkte, att den dag kanske komme, då
Israels hus gåfve honom igen hans faders
rike. Och konungen skänkte åt Ziba all
Mefibosets egendom, kap. 16: 1—4.

Men när konungen efter Absaloms död kom
igen till Jerusalem, kom Mefiboset honom
till mötes. Och han hade (antagligen af sorg
öfver konungens elände), hvarken låtit ansa
sina fötter, sitt skägg eller låtit tvätta sina
kläder ifrån den dagen, då konungen drog
bort, ända till den dagen då han kom igen
med frid. Och då konungen frågade
honom, hvarför han icke följde med honom,
sade han. att hans tjänare hade bedragit
honom; ty ban hade begärt en sadlad åsna
för att ridande följa med, emedan han var
halt och icke kunde gå. Och, sade han,
min tjänare har förtalat mig hos min herre
konungen. Men min herre konungen är
såsom en Guds ängel. Gör nu hvad dig godt
synes! Ehuru hela min faders hus icke har
förtjänt annat än döden af min herre
konungen, så har du dock satt din tjänare
med ibland dem, som spisa vid ditt bord;
och hvad rättighet hafver jag mer, och hvad
hafver jag att åberopa inför konungen?
Och konungen sade till honom, att han icke
skulle tala mer därom. Men nu finge han
och Ziba dela egendomen sins emellan. Men
Mefiboset svarade: Han må gärna taga allt
sammans, sedan min herre konungen har
kommit hem med frid, kap. 19: 24—30.
Mefiboset hade en liten son, som hette Mika,

kap. 9: 12; 1 Krön. 8: 34; 9: 40. I
Krönikeboken heter ban Merib-Baal. Namnet
betyder: Skamlös man. Merib-Baal d. ä.
Baals bestormare, en herre som emotstår
(Stora kyrkobibeln).

Mefiboset 2. Konung Sauls son, föddes
honom af Eispa, Ajas dotter, blef jämte sin
broder Armoni och Milkas, Sauls dotters
fem söner, af David utlämnad åt
gibeoni-terna till försoning för en grymhet, hvilken
Saul, hans fader, hade föröfvat emot dem.
Och gibeoniterne upphängde dem på berget
inför Herrens ansikte, och de blefvo dödade
under andtiden, i början af kornskörden.
Eispa, deras moder, sörjde dem storligen.
Och hon vaktade deras kroppar för
himmelens fåglar och för de vilda djuren, så att
dessa icke fingo komma och äta upp dem.
David lät hopsamla deras ben jämte Sauls
och Jonatans ben, och de begrofvo dem i
Benjamins land i Zela, i Kis’ Sauls faders,
graf, 2 Sam. 21: 1—14. Han var broder
till Jonatan och således farbroder till den
förre Mefiboset.

Mehetabeel 1. Hustru åt Hadar eller
Hadad, en edomeisk konung. Hennes
moder hette Matred, 1 Mos. 36: 39; 1 Krön.
1: 50.

Mehetabeel 2. En israelit, hade en son
som hette Delaja, Neh. 6: 10.

Mehida, hade barn, hvilka drogo med
Serubbabel upp utur fångenskapen i Babel,
Esra 2: 52; Neh. 7: 54. Namnet betyder:
Uttolkare (Stora kyrkobibeln).

Mehir, en man i Judas stam. Hans
fader hette Kelub och han hade eu son som
hette Eston, 1 Krön. 4: 11.

Mehuman, en hofman hos konung
Ahas-veros, en af de sju, hvilka betjänade
konungen och till hvilka denne sade, att de skulle
föra drottning Vasti inför honom, då hon
vägrade att komma, Est. 1: 10.

Melatja, en man som arbetade på
Jerusalemsmuren i Nehemias tid, Neh. 3: 7.
Namnet betyder: Herren frälsar (Stora
kyrkobibeln).

Meleas, en afkomling af Natan, Davids
son, upptages i Jesu släktled. Hans fader
hette Mennas, och han hade en son, som
hette Eljakim, Luk. 3: 31. Namnet
betyder: Fullbordare (Stora kyrkobibeln).

Melek, den andra af Mikas, Mefibosets
sons, fyra söner, 1 Krön. 8: 35; 9: 41.
Namnet betyder: Konung (Stora kyrkobibeln).

Melki 1. En afkomling af Natan,
Davids son, upptages i Jesu släktled. Hans
fader hette Janna, och han hade en son

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:04:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bmok/0283.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free