- Project Runeberg -  Bibelns män och kvinnor : biblisk konkordans /
307

(1894) Author: Kristian Roslund With: Erik Jakob Ekman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N - Nehemja ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

tryckte, bad han konungen, att denne måtte
sända honom till Jerusalem och gifva
honom bref till ståthållarne i de landskap, han
hade att genomresa, att desse skulle låta
honom oförhindrad resa dit. Äfven bad han
om bref till honom, som hade uppsikten
öfver konungens park, att denne måtte låta
honom taga virke därur till att upptimra
portarne till borgen, som hörde till templet,
och till stadsmuren och till det hus, där
han skulle taga in. Och när konungen fick
veta, huru länge det dröjde, innan han kunde
komma tillbaka, gaf han honom brefven,
sände honom åstad och sände därjämte med
honom härhöfvitsmän och ryttare; ty Guds
hand var med Nehemia. Då han kommit
fram till Jerusalem och besett staden och
sett, i hvilket förfall den var, satte han
folket i arbete, och trots hedningarnes
motstånd och somlige af de judiske herrarnes
förräderi, bedrefs arbetet med all
uthållighet. Därvid höllo de vakt mot
motståndarne och fingo sä Jerusalemsmuren färdig
och invigde densamma, Neh. 1: 1—4: 23;
(i: 1—19; 7: 1—3; 12: 27—47.

Nehemia blef förordnad till ståthållare i
Judas land i Artahsastas tjugonde regeringsår,
hvilken plats han innehade i tolf år. Men
han var en oegennyttig man och uppbar
hvarken ståthållarelön eller ståthållarekost.
Både han själf och hans tjänare deltogo i
arbetet på murens byggande. Och både
föreståndarne och de som kommo från andra
orter till Jerusalem bespisade han vid sitt
bord, män i hundradetal. Och han upplöste
och förbjöd allt slafveri och ockran de i
Israel, kap. 5: 1—19. Han firade
löfhyd-dohögtid med folket och uppmanade dem
att vara glada och tacka och lofva Gud;
och han lät läsa lagen för folket och
undervisa dem däruti. Därefter lät han hålla en
bön- och fastedag, och de förnyade
förbundet med sin Gud och uppsatte ett skriftligt
förbund, att de skulle frukta Herren,
hvilket underskrefs af furstarne, prästerna och
leviterna, kap. 8—10.

I Artahsastas trettioandra regeringsår for
Nehemia tillbaka till konungen; men efter en
tidsförlopp bad han om orlof af konungen.
Och då han kom åter till Jerusalem, fann
han, att judarne icke hade bållit förbundet,
utan de hade åter affallit i ogudaktighet:
sabbatsbrott och beblandning med hedningarne
m. m. Nehemia grep då åter in, ordnade
gudstjänsten och hållandet af sabbaten. Och
till säljarne af allehanda varor, som ändå
kommo med dessa och höllo om natten till

sabbaten utanför Jerusalem, sade han, att
om de icke upphörde därmed, skulle han
lägga hand på dem; och de kommo icke
mer på sabbaten. Och de judar, som hade
tagit hedniska hustrur, förehöll han detta,
bannade och slog och hårdrog några af dem,
och tog ed af dem vid Gud, att de skulle
upphöra med denna synd, påminnande dem
Salomos handlingssätt i detta stycke och
hvad följd det hade, kap. 13. — Den
sextonde boken i bibeln, innehållande tretton
kapitel, kallas Nehemias bok, kap. 1: 1.
Namnet betyder: Herrens tröst, Herren
gifver oss bättring (Stora kyrkobibeln).

Nehemja, en af dem som drogo med
Serubbabel upp utur fångenskapen i Babel.
Vid byggandet af Jerusalemsmuren deltog
han i arbetet och hade befälet öfver den
ena hälften af Bet-Zurs område. Hans
fader hette Asbuk, Esra 2: 2; Neh. 3: 16;
7: 7.

Nehum, en annan af dem som reste med
Serubbabel upp ifrån fångenskapen i Babel,
Esra 2: 2; Neh. 7: 7. Namnet betyder:
Ve-derkvickare, tröstare (Stora kyrkobibeln).

Nehusta, moder till konung Jojakin (se
Jekonja) och således konung Jojakims hustru
(se Eljakim 2). Hennes fader hette
Elna-tan ifrån Jerusalem (Elnatan 1). Hon blef
jämte sin son bortförd till Babel af konung
Nebukadnezar, 2 Kon. 24: 8, 15. Namnet
betyder: Kopparstycke (Stora kyrkobibeln).

Neko, se Farao 7.

Nekoda 1. En israelit, som hade barn
(afkomlingar), hvilka drogo med Serubbabel
upp ifrån fångenskapen i Babel, Esra 2: 48;
Neh. 7: 50. Namnet betyder: Herde (Stora
kyrkobibeln).

Nekoda 2. En man, hvilkens barn drogo
med Serubbabel upp ur fångenskapen i
Babel och som icke kunde uppgifva sin
härkomst, om de voro af Israel, Esra 2: 60;
Neh. 7: 62.

Nemuel 1. En rubenit. Den förste af
Eliabs tre söner (Eliab 2) och broder till
Datan och Abiram, hvilka’ voro
meddelak-tiga i Korahs uppror, 4 Mos. 26: 9.
Namnet betyder: Gud sofver (Stora
kyrkobibeln).

Nemuel 2, se Jemuel.

Ner 1, se Neer.

Nep 2, se Abiel 1.

Nereus, en medlem i den troende
församlingen i Rom, som jämte sin syster erhöll
en särskild hälsning af Paulus, Rom. 16:
15. Namnet betyder: Lykta. Ändre:
Ödmjuk (Stora kyrkobibeln).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:04:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bmok/0311.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free