- Project Runeberg -  Bibelns män och kvinnor : biblisk konkordans /
314

(1894) Author: Kristian Roslund With: Erik Jakob Ekman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - O - Omri ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

huset och dog för sina synders skull. Men
när Simri var död, söndrade folket sig i två
•delar. Och den ena hälften gjorde Tibni
till konung, och den andra hälften höll sig
till Omri. Men det folket, som höll sig till
Omri, vardt starkare än det, som höll sig
till Tibni. Och Tibni blef död, och Omri
vardt konung öfver hela folket. Omri
regerade i Tirza i sex år. Han köpte ett
berg af en man, som hette Semer. Och
ban byggde en stad på berget och kallade
dess namn Samaria efter Semer, af hvilken
han hade köpt platsen. Och Samaria blef
sedan hufvudstad i Israels rike. Omri var
en ogudaktig konung, såsom alla Israels
konungar voro. Då han blef död, vardt han
begrafven i Samaria, och hans son, Ahab,
vardt konung i hans ställe. Omri hade
äfven en sondotter, som hette Atalia och som
blef gift med Judakonungen Joram. Och
att judakonungarne begynte befrynda sig
med denna ogudaktiga släkt i Israel, tyckes
hafva blifvit äfven judariket till snara och
fall, 1 Kon. 16: 8—30; 2 Kon. 8: 26, 27; 2
Krön. 22: 2—5; Mik. 6: 16. Namnet
betyder: Undertryckare, storspråkare (Stora
kyrkobibeln).

Omri 2. Den femte af Bekers,
Benjamins sons, nio söner (se Ahiram), 1 Krön.
7, 8.

Omri 3. En man af Judas stam. Hans
fader hette Jimri (Jimri 1), och han hade
en son vid namn Ammihud (Ammihud 5),
1 Krön. 9: 4.

Omri 4. En furste öfver Isaskars stam
i Davids tid. Hans fader hette Mikael
(Mikael 8), 1 Krön. 27: 18.

Ön, en rubenit, som var meddelaktig i
Korahs uppror. Hans fader hette Pelet
■(Pelet 1), 4 Mos. 16: 1. Namnet betyder:
Fäste, starkhet, rikedom (Stora kyrkobibeln).

Onam 1. En man af den släkt, med
hvilken Esau förenades genom äktenskapet
med Oholibama, hvilken släkt innehade Seirs
land eller landet Edom, förrän Esau flyttade
dit. Han var den siste af Sobals fem
söner (Sobal 1), 1 Mos. 36: 23; 1 Kron. 1: 40.
Namnet betyder: Deras sorg, rikedom,
starkhet (Stora kyrkobibeln).

Onam 2. En man af Judas stam. Hans
fader hette Jerahmeel (Jerahemel 1) och
modern Atara. Han hade två barn: Sammai
och Jada, 1 Krön. 2: 26, 28.

Onan, den andre af Judas fem söner (Juda
1). Modern var en kananeisk kvinna, hvil-1
ken Juda hade tagit sig till hustru. Onan
både föddes och dog uti Kanans land. Juda

hade nämligen gifvit åt Er, Onans äldste
broder, en hustru, som hette Tamar (Tamar
1). Men emedan Er var misshaglig för
Herren, dödade Herren honom; och han
lämnade inga barn efter sig. Och när Er vardt
död, sade fadern till Onan, att denne skulle
taga hans hustru till äkta och uppväcka
säd åt sin broder. Men då Onan visste, att
barnet icke skulle blifva hans eget, lät han,
då han gick in till henne, säden spillas på
jorden, att han icke skulle uppväcka barn
åt brodern. Men denna gärning var
misshaglig för Herren, och Herren dödade
äfven honom, 1 Mos. 38: 1—10; 46: 12; 4
Mos. 26: 19; 1 Krön. 2: 3. Namnet
betyder: Obillighet, besvär, smärta (Stora
kyrkobibeln).

Onesiforus, en man, till hvars hus Paulus
sände en hälsning i andra brefvet till
Timoteus, kap. 4: 19. Namnet betyder:
Nyttig och tjänstaktig (Stora kyrkobibeln).

Onesimus, en man från Kolosse, hvilken,
när Paulus skref brefvet till de troende i
denna stad, var hos aposteln och var en
trogen och af honom älskad broder. Paulus
sände honom tillika med Tykikus till
Kolosse. Vid ankomsten dit skulle de
fullständigt underrätta de troende därstädes om
alla apostelns förhållanden, Kol. 4: 7—9.
Onesimus hade varit träl hos Filemon, och
det synes som han äfven hade varit dennes
släktinge. Men han hade blifvit skild ifrån
honom på något sätt och kommit i
beröring med Paulus, och denne kallar honom
sin son och säger, att han hade födt honom
i sina bojor. (Sannolikt har han som träl
rymt ifrån Filemon och antingen själf
kommit eller af någon annan blifvit förd till
Paulus och af denne blifvit omvänd till
Kristus). Nu sände Paulus honom åter till
Filemon och förmanar denne att emottaga
honom såsom Pauli hjärta eller såsom han
skulle hafva emottagit Paulus själf. Gärna
skulle aposteln hafva velat behålla honom
hos sig för att i Filemons ställe tjäna
honom. Men han ville icke göra det utan
Filemons samtycke. Förut, säger Paulus, hade
han varit onyttig för Filemon, men nu var
han nyttig för dem båda två. Och Paulus
antager, att ban varit skild ifrån honom
för en tid, på det att han skulle få behålla
honom för evigheten, men nu icke längre
såsom, träl, utan såsom en älskad broder.
Och om han hade gjort honom någon orätt
eller var honom något skyldig, så skulle
Filemon uppskrifva detta på Pauli räkning,
så ville han betala honom det, Filemon 10

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:04:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bmok/0318.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free