- Project Runeberg -  Bibelns män och kvinnor : biblisk konkordans /
329

(1894) Author: Kristian Roslund With: Erik Jakob Ekman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - P - Pinehas ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ställe och därmed afvändt hans vrede, att
han icke i sin nitälskan måtte göra slut på
Israels barn. Därför skulle också Herren
gifva honom sitt fridsförbund, ett förbund
om ett evärdligt prästadöme, som skulle
tillhöra honom och hans säd efter honom till
lön därför, att han hade nitälskat för sin
Gud och försonat Israels barn, 4 Mos. 25:
6—13; Ps. 106: 28—31. Då Herren
sedermera ville hämnas på midjaniterne därför,
att de hade förfört Israels barn, sände han
Pinehas med tolf tusen man i strid emot
dem. Och han tog helgedomens
larmtrumpeter i sin hand. Och de slogo allt
mankön i .Midjan och fem midjanitiske
konungar. Äfven Bileam, Beors son, dödade de
med svärd, 4 Mos. 31: 1—8.

När invånarne i Gilead hade byggt sig
ett altare, och de öfriga af folket fruktade,
att de ämnade affalla från Israels Gud, då
sände desse Pinehas med tio höfdingar
öfver till Gileads land för att afråda dem
från detta sitt företag. Men när de
försäkrade, att de icke ämnade affalla, utan
att detta altare skulle vara ett tecken att
de tillhörde Israel, fastän hafvet skilde dem
åt, så behagade detta Pinehas och
höfdingarne väl. Och de drogo hem igen och
gåfvo besked om ärendets utgång, och
Israels barn vordo tillfreds, Jos. 22: 11—34.

Då det öfriga folket förde krig emot
Benjamins stam, emedan den hade föröfvat ett
groft nidingsdåd i Israel, gjorde Pinehas
prästtjänsten och frågade Herren om kriget
och dess utgång, Dom. 20: 27—29.

Han hade fått ett landstycke i Efraims
bergstrakt, som hette Gibeat, hvarest hans
fader Eleasar blef begrafven, Jos. 24: 33.
Han hade en son, som hette Äbisua. I
fjortonde ledet var Esra en afkomling af
honom, 1 Krön. 6: 50; Esra 7: 1—5. Namnet
betyder: Den som ser och hoppas (Stora
kyrkobibeln).

Pinehas 2. Den andre af prästen Elis
två söner. Läs hans broder Hofnis historia;
ty deras historia är alldeles lika, utom det,
att Pinehas hade en htistru, hvilken var
hafvande, när Pinehas dog. Och då
sorgebudskapet kom till henne, att hennes man
och hennes svärfar voro döde och Gu ds ark
var tagen från Israel, föll hon ned och
födde en son, hvilken hon kallade Ikabod,
1 Sam. 4: 12—22; 14: 3.

Pinehas 3. Fader till en viss Eleasar i
Esras tid, hvilken jämte Meremot hade
uppsikt öfver guldet och silfret, som förts från
Babel, Esra 8: 33.

Pinon, en esauitisk stamfurste, 1 Mos.
36: 42; 1 Krön. 1: 53.

Piram, en konung i Jarmut i Kanans
land i Josuas tid, blef af konungen i
Jerusalem uppbådad att komma med för att
kriga mot gibeoniterna, emedan dessa hade
slutit fred med Israels barn. Men Josua
skyddade gibeoniterne och slog de
konungars härar, som dragit ut till strids. Fem
konungar flydde för Israels barn och gömde
sig i en grotta. Och Josua lät vältra stora
stenar för ingången till grottan, till dess att
striden var slutad. Då lät Josua framdraga
dessa konungar och befallde höfdingarne
sätta sina fötter på deras halsar. Sedan
slog Josua dem till döds och lät upphänga
dem i träd, och vid solnedgången tog han
deras döda kroppar och kastade dem i
grottan igen och lade stenar för ingången till
grottan, Jos. 10: 1—27. Namnet betyder:
Deras grymhet, vildåsna (Stora kyrkobibeln).

Pispa, en man af Asers stam, den andre
af Jeters tre söner. Han var en stridbar
man och en af hufvudmännen både för sitt
fadershus och för stamhöfdingarne, 1 Krön.
7: 38. Namnet betyder: Fördärfvare (Stora
kyrkobibeln).

Piton, en afkomling af Jonatan, Sauls
son, den förste af Mikas fyra söner, 1 Krön.
8: 35; 9: 41.

Pnuel, en man af Judas stam, hade en
son, som hette Gedor, 1 Krön. 4: 4.
Namnet betyder: Guds ansikte (Stora
kyrkobibeln).

Pokeret-Hazzebaim, hade barn, som
drogo med Serubbabel upp utur
fångenskapen i Babel, Esra 2: 57; Nehemia 7: 59.
Namnet betyder: Pokeret, d. ä. Som
bygger, stöter sönder (Stora kyrkobibeln).

Pontius, se Pilatus.

Porata, den fjärde af Hamans tio. söner,
blef dräpt af judarne på den dag, då
pu-rimsfesten sedermera firades, och hängd i
galgen på sin faders gård, Est. 9: 8.
Namnet betyder: Lottens kastare (Stora
kyrkobibeln).

Popeius, se Festus.

Potifar, en egyptisk hofman, öfverste för
Faraos lifvakt. Han köpte Josef, Jakobs
son, af de ismaelitiske odh de midjanitiske
köpmännen. Då Potifar såg, att Herren var
med Josef, fann denne nåd för hans ögon,
och han satte honom öfver sitt hus, och
allt hvad ban ägde gaf han i hans hand.
Från den stunden, då han hade satt honom
öfver hela sitt hus, välsignade Herren hans
hus för Josefs skull. Och ban öfverläm-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:04:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bmok/0333.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free