- Project Runeberg -  Bibelns män och kvinnor : biblisk konkordans /
397

(1894) Author: Kristian Roslund With: Erik Jakob Ekman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - T - Tiras ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

som hade fortskaffat Paulus, hade hälsning
från honom, att de så snart som möjligt
skulle komma till honom. Och Paulus
väntade på dem i Aten, men de kommo dock
icke till honom förrän i Korint, dit de
anlände ifrån Macedonien. I Korint predikade
äfven Timoteus Kristus, Apg. 17: 14—16;
18: 1, 5; 2 Kor. 1: 19. Då Paulus var i
Efesus och hade beslutit att genom
Macedonien fara till Jerusalem, sände ban
Timoteus och Erastus före dit, medan han
själf ägnade sig för en tid åt Herrens verk
i Asien, Apg. 19: 21, 22. När Paulus hade
farit igenom Macedonien och kommit till
Grekland och ett försåt af judarne där hade
blifvit gjordt emot honom, vände han om
till Macedonien, och Timoteus m. fi. följde
honom ett stycke på vägen; sedan foro de
förut och inväAtade Paulus i Troas, kap.
20: 2—6. När Paulus skref brefvet till
församlingen i Rom, var Timoteus närvarande
och sände sin hälsning med i brefvet, Rom.
16: 21. Paulus förmanade de troende i
Korint att vara sina efterföljare och sade, att
ban för den skull hade sändt Timoteus, som
var hans älskade och i Herren trogne son,
att han skulle påminna dem Pauli vägar i
Kristus, huru ban lärde i alla församüngar.
Och när han komme, skulle de se till, att
han måtte kunna vara utan fruktan hos
dem; ty han verkade Herrens verk likasom
Paulus. Ingen finge ringakta honom, utan
fortskaffa honom i frid, att han måtte komma
till honom igen, ty han väntade honom med
bröderna, 1 Kor. 4: 16, 17; 16: 10, 11.
Paulus skref till de troende i Filippi, att
han hoppades snart få sända Timoteus till
dem, emedan han ingen hade, som var så
liktänkande med honom, och som så
uppriktigt bar omsorg om dem; ty alla sökte
de sitt eget, icke det som Jesus Kristus
tillhör. Men, tillägger ban, I kännen hans
bepröfvade trohet, att han med mig såsom
ett barn med sin fader har tjänat i
evangelium, Fil. 2: 19—23. I de svåra
pröfningar, hvilka de troende i den tiden hade
att genomgå, blef Timoteus vid något
tillfälle sänd till Tessalonika att styrka och
uppmuntra de troende därstädes, på det att
dessa icke måtte låta rubba sig. Men han
kom tillbaka till Paulus och dem, som voro
med honom, och bragte dem ett gladt
budskap om församlingens tro och kärlek. Och
då Paulus påminner om detta, kallar han
honom sin broder och Guds tjänare och
medarbetare i Kristi evangelium, l Tess. 3:
1—6. Han har äfven varit i fängelse, (san-

nolikt för Kristi skull); men när brefvet till
ebreerna skrefs, så var han lösgifven, och
författaren till brefvet väntade honom till
sig, Ebr. 13: 23. Han har varit
meddelak-tig i flera af Pauli bref, 2 Kor. 1: 1; Fil.
1: 1; Kol. 1: 1; 1 Tess. 1: 1; 2 Tess. 1: 1.
Paulus har skrifvit två bref till honom hvilka
äro upptagna med ibland bibelns böcker
såsom den femtiofjärde och femtiofemte. • Det
första innehåller sex och det andra fyra
kapitel. Paulus uppmanar honom i det första
af dessa bref att stanna kvar i Efesus och
hafva tillsyn öfver församlingen. Han
gifver honom dessutom i dessa bref många
viktiga förmaningar såväl med afseende på
lif som med afseende på lära och
församlingsvård. Och han uppmanar honom att
upplifva och icke försumma den nådegåfva,
som var i honom, hvilken var honom
gifven genom profetia och genom händers
på-läggning af de äldste och af Paulus. I det
andra brefvet uppmanar han honom att
komma till sig »före vintern». När Paulus
skref det första brefvet till honom, bad han
honom att bruka något litet vin för sin
svaga mages och sina ofta påkommande
krämpors skull; hvaraf synes, att han .har
varit klen till hälsan. Namnet betyder: Ärar
Gud (Stora kyrkobibeln).

Tiras, den siste af Jafets åtta söner, 1
Mos. 10: 2; 1 Krön. 1: 5. Namnet betyder:
Förstörare, som beväpnar (Stora
kyrkobibeln); ledare (Midnattsropet).

Tirhaka, konung i Etiopien på den
tiden, då Sanherib var konung i Assyrien
och Hiskia var konung i Juda. Då
Sanherib hade sändt en krigshär emot
Jerusalem för att strida emot Hiskia, drog
Tirhaka ut att strida emot Sanherib. Och detta
hade till följd, att assyrierna måste inställa
striden emot Hiskia och i stället vända sig
emot etiopierna, 2 Kon. 19: 8, 9; Es. 37:
8, 9. Namnet betyder: Dåraktig, stympare
(Stora kyrkobibeln).

Tirhana, en man af Judas stam. Hans
fader hette Kaleb (Kaleb 2), och hans
moder Maaka, Kalebs frilla (Maaka 5). Af
henne var ban den andre bland fyra söner,
1 Krön. 2: 48, 49. Namnet betyder: Nådig,
räknare (Stora kyrkobibeln).

Tirja, en man af Judas stam, den tredje
af Jehaleleels fyra söner (Jehaleleel 1), 1
Kron. 4: 16.

Tirza, en kvinna af Manasses stam, den
sista af Zelofhads fem döttrar, 4 Mos. 26:
33; 27: 1; 36: 11; Jos. 17: 3. Läs för öfrigt
Hogla, ty deras historia är lika. Namnet

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:04:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bmok/0401.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free