Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
II
Det Stemnings- og Ideliv, som rører sig i denne
Bog, er allerede historisk, det vil sige: det er
allerede dødt. De Lidenskaber og de Sorger, som
denne Bog taler om, er vistnok Menneskenes evige
og ægte, men ikke saa med de Lidenskaber og de
Sorger, hvoraf den er bleven til. Ordene er der
og Taarerne, Tidens konventionelle Kostume for
Smerten, men ikke Smerten selv —
Haandbevægelserne, men ikke Sindsbevægelserne.
Og Romanens Genesis forklarer denne
Falskhed: Et Eventyr i Wetzlar, et andet i Frankfurt;
et Selvmord von Hørensagen, et Par sorte Øjne i
Vest, et Par blaa i Øst . . .
Denne Lotte, der var alle tyske Oldemødres
Ideal, og efter hvem alle tyske Bedstemødre blev
opkaldt i Daaben, hun gør et besynderlig vissent
Indtryk. Man kan allene tænke sig hende som en
liden fornuftig og smægtende Pedantinde med
Papillotter i Frisuren og Lugtevandshjerte i
Lommedugen. Naar hun staar ved Vinduet hos Werther
og ser Skyerne drage bort efter en Tordenbyge,
da siger hun ikke: Nej se, nu skinner Solen! men
hun siger: Ach Klopstock! — ja med taarefyldte
Øjne: Klopstock!
Ogsaa Werther har en uudholdelig Mængde
Litteratur for alle sine gefihlsame Empfindungen.
Saa længe han endnu gaar stille, drømmende og
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>