- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för bok- och biblioteksväsen / Årgång I. 1914 /
279

(1914-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

UPSALA UNIVERSITETSBIBLIOTEKS GRAVYRSAMLING 279

födelse (1504), Madonnan på månskåran, porträttet af Willibald Pirckheimer
samt serien Lilla passionen. — Af Dürers samtida Lucas Cranach den
äldre ha vi den fullständiga träsnittsserien Kristus, de tolf apostlarna och
Paulus, samt Den helige Chrysostomus1 botgöring, ett karakteristiskt prof på
denne konstnärs fåtaliga kopparstick.

Af de s. k. »Småmästarna», som efter Dürers död sätta sin prägel på
den tyska gravyren under 1500-talet, äga vi ett 20-tal blad af Albrecht
Altdorfer och ungefär lika många af den för riktningen så karakteristiske
Hans Sebald Beham. Dürers inflytande på den senare visar hans Lidande
Kristus och Madonnan med päronet, under det att Adam och Eva, Moses och
Aron, Trajanus och ett par blad ur serien Den förlorade sonen vittna om,
att han senare förvärfvat sig en personlig stil. Bland öfriga småmästare
kunna vi studera Georg Pencz, Hans Brosamer och Heinrich
Alde-grever, den senare företrädd af bl. a. de fullständiga serierna Amnons och
Thamars samt Susannas historia.

Liksom vi genom studiet af Dürers blad kunna få en inblick i den
tyska gravyrens mest betydande utvecklingsskede, så äga vi äfven sju
värdefulla kopparstick af den i början af 1500-talet verksamme holländaren Lucas
af Leyden, hvars mästerskap så oförmedladt och öfverraskande träder oss
till mötes ur den föregående periodens dunkel. Det är i Fanbäraren, En
kvinna och en man sittande på landet samt ett par passionsbilder, som vi
kunna studera denne den första representanten för den nationellt holländska
konstriktningen, hvilken äfven kan iakttagas hos Nicolas de Bruyn.Jan
och Hi er o ny mus Wierix m. fi. Inbrottet af den italieniserande reaktion,
som för decennier framåt stäckte denna så löftesrika början, lära vi
förträffligt känna i blad af Cornelis Cort, Hieronymos Coch, Adriaen
Collaert, Philipp Gallé samt särskildt i arbeten af Hendrich Goltzius.
I sina passions-bilder fullföljer han visserligen traditionerna från Lucas af
Leyden, men i andra blad såsom Mars och Venus (efter Spranger) — ett äfven
med afseende på den reproducerade målningen ytterst tidskarakteristiskt
arbete genom sin svulstigt italieniserande stil — visar han prof på den nya
breda och märgfulla teknik, hvartill Agostino Caracci gifvit uppslaget.

Den gravyrens utveckling till slutet af 1500-talet, hvilken vi, såsom synes,
kunna studera förvånande väl beträffande länderna norr om Alperna, är ej
heller i sin italienska gren alldeles orepresenterad i samlingen. Af 15-de
århundradets störste italienske gravör Andrea Mantegna äga vi hans
Backanal med dess för mästarens stilistiska intentioner, imitation af
pennteckning, så belysande teknik. Den under början af 1500-talet verksamme

Nord. tidskr, för bok- och biblioteksväsen 1914. 19

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:08:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bokobibl/1914/0305.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free