- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för bok- och biblioteksväsen / Årgång VI. 1919 /
72

(1914-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

72 FELIX BRYK

bliska teori om de flygande fiskarna. För förståelsen af Rudbecks fågelbok
i Leufstabiblioteket med de vackra fågelbilderna i färg, som jag sett i en
samtida kopia i Upsala universitetsbibliotek och som endast ökar Rudbecks
konstnärliga ära, är af betydelse det som den unge Linnæus skrifver därom
i sin »Methodus avium sueticarum».1

Ett visst intresse har äfven det som Linnæus skrifver till Breyne öfver
teckningen till växtplanschen i Rudbecks Laponia illustrata.2

Då jag redan hunnit till Laponia illustrata, så vågar jag nu
anmärkningsvis uttala den förmodan, att brefvet till Oxfordprofessorn Wallisius,
som enligt J. Rudbeck (s. 314) sannolikt utkommit tryckt 1703, och hvars
titelblad hittills är obekant, var tänkt just som inledning till andra
fortsättningen af den ofullbordade Laponia illustrata. Jag stöder mig i denna
förmodan icke blott på en viss passus i detta bref utan äfven på det
förhållandet, att i fyra exemplar af Laponia illustrata (2 i Kungl, bibi., 1 i Kungl.
Vetenskapsakad, bibi., 1 i mitt bibliotek3) detta bref, som uteslutande berör
linguistiska spörsmål, är inbundet (i ett tredje exemplar i KB är det visserligen
ej inbundet, men anteckning finns om att detsamma bundits särskildt).

Slutligen må tilläggas, att K. Sprengel i sin Geschichte d. Botanik4, till
hvilken också Treviranus5 anslutit sig, skrifver om betydelsen af träsnitten i
Campus elysii, del 2, följande: »Die meisten Abbildungen sind entlehnt,
interessant nur wenige», i samband hvarmed han särskildt omnämner sju
växt-afbildningar.

Emellertid är Olof Rudbeck d. y. ingalunda den ende svensk, som öst
ur Camerarius’ rika arbete. Vi känna tvenne andra författare som kopierat
honom, däribland Erik Geringius, som till och med signerat plagiaten med
sina initialer: E. G.

Konsthistorikern har här ett tacksamt fält i utforskandet af Camerarius’
inflytande på den svenska boksmyckningskonsten. Att hitintills
illustrationerna i Propagatio plantarum icke observerats är ganska egendomligt, ty
från slutet af sextonhundratalet har väl den svenska kopparstickskonsten
knappast någon vackrare bokillustration att uppvisa.

1 Methodus avium sveticarum etc, utg. af Einar Lönnberg. Ups. 1907.

2 Jfr Bref och skrifvelser af och till Carl von Linné med understöd af svenska
staten utg. af Upsala Universitet, Afd. 2, d. 1, utg. af J. M. Hulth (Upsala 1916), s. 337.

3 I ett af Kungl, bibliotekets exemplar, som är tryckt på tjockt papper, äro
vattenmärkena identiska i boken och i brefvet, i mitt ex., som är oskuret, stämma papper och
marginal hos bägge trycken fullständigt öfverens.

4 K. Sprengel, Geschichte der Botanik. Neu bearbeitet. T. II (Altenburg und Leipzig
1818), s. 50, 127, 152.

5 L. C. Treviranus, Die Anwendung des Holzschnittes zur bildlichen Darstellung von
Pflanzen (Leipzig 1855), s. 59 f. § 16. »Werthloses Holzschnittwerk des Olaus Rudbeck.»

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:10:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bokobibl/1919/0082.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free