- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för bok- och biblioteksväsen / Årgång VI. 1919 /
155

(1914-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FORENINGEN »BRUKSKUNSTS» UTSTILLING AV NYERE NORSK BOKTRYK 155

blik over utstillingens kirkesølv, er det straks paafaldende
hvor overordentlig lite der er levnet fra middelalderen.
Saa meget mere bemerkelsesværdig er dette som kirkene
i den tid med ,sine mange altere utvilsomt har hat et
ganske rikt utstyr av sølvtøi. Av gamle dokumenter
fremgaar ogsaa datte med sikkerhet At der er saa lite
tilbake, har imidlertid sine bestemte grunde, og disse
er i hovedsaken de samme i alle de land hvor
reformationen fik indpas. Netop kirkenes og klostrenes rigdom
paa ædelt metal i form av alterkar, relikvieskrin og
lignende maatte henlede kongenes opmerksomhet paa dem,
og gi disse en velkommen anledning til at faa sine
skat-kister fyldte. Frederik I var i denne henseende hensynsløs
til det ytterste. Allerede i 1526 klaget de danske biskoper
over at „Kirkene der som de tilforn havde 3 eller 4 Kalker
eller flere, have nu ganske faa Kirker ikke uden en Kalk"
Samme klagemaal blev. gjentat i 1530; men allikevel
maatte den samme geistlighet allerede næste aar paa
grund av Kristian H’s landing i Norge gaa med paa en ny
utskrivning, hvorefter kongens fogder og embedsmænd
skulde anamme „det aller meste Sølv som stander til
fanges af alle Sognekirker", dog saa at hver kirke fik
beholde en kalk, en disk og en sølvbuddik (H. Rørdam i
Ny kirkehistoriske samlinger IV, s. 28,34). I Norge gjaldt
dette paabud øiensynlig ikke, men der optraadte Kristian
II paa samme vis, og han trængte fuldt saa meget til
penger som sin motstander. I et brev fra Oslobispen Hans
Reff til provsten i Tønsberg paabyder denne at provsten
straks skal ride til alle kirker og kapeller som har nogen
rente, og der anamme „paa hans Naades Vegne Sølv og

267

f/HRKESØLV FRA STAVANGER AMT. «I En
sær-1^^ stilling i sølvarbeidenes historie indtar kirkesølvet
•* ^ Mens det profane sølv helt følger modens
svingninger og antar saavel form som kunstnerisk utstyr efter
den smak som hersker i øieblikket, ja, tildels ændrer
karakter med de skiftende kulturperioders behov, er
kirke-sølvets utviklingsmuligheter langt mere begrænset.
Grunden er naturligvis den at de kar og prydelser som
benyttes i kirkene til alle tider væsentlig har været de
samme, og deres form er paa forhaand i hovedsaken
bestemt av bruken. Saaledes med kalk, disk, døpefat
lysestaker og krusifix. Det er egentlig kun i det kunstneriske
utstyr, dekorationen, at den herskende stilretning kan
gjøre sig gjældende. Dertil kommer den naturlige
ærbødighet man føler for de hellige kar, der uvilkaarlig fører
til en viss konservativ vedhængen ved de gamle former.
1 tidens løp gjør dog ogsaa med hensyn til formgivningen
enkelte svingninger sig gjældende. 9 Ved et hastig over-

266

Fig. 1. OPSLAG FRA THOR KIELLANDS OG HELGE GIESSINGS »GAMMELT SØLV I
STAVANGER AMT».

gjennemfört en strengt kronologisk isteden. Man kan nemlig i det nyere norske
bokhaandverk trække en temmelig skarp tidsgrænse mellem gjennemgaaende slet og relativt godt og
vakkert arbeide. Siden julen 1917 kan man saaledes med adskillig ret si at der existerer
et kunstnerisk norsk bokhaandverk.

Forut for den tid er der nok utkommet boker med smagfuldt utstyr, men spredt og
sparsomt. Blandt disse befinder sig rigtignok den store Snorreutgave (1896—1900), som
vistnok fremdeles maa betragtes som den störste bedrift indenfor den norske bokkunst.
Forövrig kunde man paa utstillingen notere verker som »Monumenta Orcadica» (1906), Jens
Thiis’s »Leonardo da Vinci» (1911) og Fonahn, Hopstock og Vangenstens utgave av
Leonardos anatomiske arbeider, Nansens »Nord i taakeheimen» (1911), katalogen over Chr.
Langaards samlinger (1913), »Jubilæumsverket. Norge 1814» (1914), Swanströms Don
Quijote-utgave (1916) og den norske bokkunstforenings utgave av "Wergelands »Jan van Huysums
blomsterstykke» (1916).

Naar man bortser fra den almindelige bevægelse for skjönhet i bökernes utstyr, som
gaar gjennem Europas lande, tör man vistnok söke en av grundene til det store
gjennem-brudd i norsk bokkunst som fandt sted julen 1917, i Kristiania Kunstindustrimuseums
utstilling av svensk bokhaandverk vaaren samme aar. Den har öiensynlig virket baade
op-lærende og opstrammende. Dog hadde der paa forhaand været kræfter igjære for at skape
godt bokhaandverk ogsaa i Norge. »Foreningen for norsk bokkunst», som nylig var vakt
tillive igjen efter en længere dvale hadde saaledes brakt saken paa bane blandt fagfolkene.
Og som et varsko om, at nu begyndte man, startet den om vaaren, kort tid forut for den
svenske utstilling, et tidsskrift »Norsk bokkunst». En vigtig ting var det ogsaa at der i
spidsen for et par av de norske forlag stod mænd med smag og samtidig forstaaelse av at
skjönheten er et virksomt middel i den ökonomiske konkurrence, nemlig T. Baardseth, som
netop hadde tiltraadt sin stilling som chef for Steen ske forlag, og Lars Swanström i
Cammer-meyers forlag. Av væsentlig betydning var forresten to tilfældige omstændigheter av
temmelig motsat karakter: reformationsjubilæet, som fremkaldte en række festskrifter, og
»jobbetiden», som gav anledning til nummererte og signerte pragtutgaver o. 1.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:10:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bokobibl/1919/0165.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free