- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för bok- och biblioteksväsen / Årgång VII. 1920 /
3

(1914-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - En okänd upplaga af Olavus Petris postilla. Af Ragnar Dahlberg, Helsingfors

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

EN OKÄND UPPLAGA AF OLAVUS PETRIS POSTILLA 3

6 blad. I åttbladiga lägg bära de fem första, i sexbladiga de fyra första
och i fyrbladiga de tre första bladen signatur. Dock saknar det femte
bladet i det åttabladiga lägget ÏÏX signatur, och i bokens sista lägg, som i sitt
nuvarande skick består af 4 blad, hafva alla bladen signatur, men såsom
jag längre fram skall bevisa, är detta lägg ursprungligen sexbladigt.
Arksignaturen är följande ij—iijr ¾—’¾tij, ¾—¾v till V7—t7iiij; ¾a—¾A V,
¾b—¾biij till ö¾qiiij: Aa—aav, bb—bbiij till ee—eeiiij, ff—ff v till ii—
ii iiij. Kustoder finnas på sista sidan i hvarje lägg med undantag för
läggen Y7, med hvilket postillans vinterdel slutar, och (&<), hvars sista blad
upptages af det tidigare omtalade träsnittet.

1538 års postilla är ett rätt tilltalande typografiskt alster. Satsen är
proportioner lig, och de typer, som kommit till användning, äro vackra och
lättläsliga. I synnerhet är den stora fraktur, med hvilken evangeliitexterna
äro satta, mycket klar. Dessutom har rikligt användts för den tyska
renässanstidens bokkonst utmärkande utsmyckning, såsom ornerade initialer och
träsnitt. I den egentliga postillan äro följande helgdagar illustrerade med
hvar sitt träsnitt: Juldagen, Nyårsdagen, Trettondagen, Skärtorsdagen,
Långfredagen, Påskdagen, Pingstdagen, Trefaldighetsdagen, Kyndelsmässodagen,
Mariebebådelsedagen och Vårfrudag visitationis. Motiven på dessa
illustrationer motsvara evangeliitexterna. Det stora helsides träsnittet finnes mellan
afdelningarna de tempore och de sanctis och föreställer Kristus på korset
med Johannes och Maria. Af träsnitten komma på den postillan åtföljande
katekesen elfva, af hvilka tio på budorden och ett, Gud skapar Eva, på
första trosartikeln. Träsnitten vid budorden hafva ungefärligen samma
bibliska motiv, som med små variationer gå igen i 1500-talets illustrerade
katekeser.

Af träsnitten är ett och annat ganska lyckadt till sin komposition, t. ex.
sjätte budets illustration, David och Batseba, och på några är handlingen
framställd med dramatisk kraft och åskådlighet, men öfver hufvud taget äro
illustrationerna primitiva och mycket groft utförda. De kunna icke
närmelsevis mäta sig med de konstnärligt högt stående träsnitt, som smycka
flera af de svenska tryckalstren från tiden före och efter 1550. Jag tänker
härvid närmast på 1540—41 års Bibel, Nya testamentet af 1550, Mikael
Agricolas skrifter och de senare psalmboksserierna. Vid en jämförelse t. ex.
mellan träsnitten i katekesen i 1538 års postilla och dem, som finnas i 1567
års svenska katekes, måste man obetingadt gifva företräde åt de senare.
Motiven äro ungefärligen de samma, men i komposition och konstnärligt ut-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:10:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bokobibl/1920/0013.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free