- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för bok- och biblioteksväsen / Årgång VIII. 1921 /
184

(1914-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Fra Aaret 1585 stammer endnu de to Instrumentbilleder, som er fundet
i Marburg. De er første Gang omtalt i Tycho Brahes ovenfor anførte Brev
til Hagecius, dat. 25. Aug. 1585. Billederne er udført i Træsnit, og Stokkene
hertil benyttedes flere Gange senere til Tycho Brahes Værker; hans Plan
paa lignende Maade at afbilde alle sine Instrumenter blev, som nedenfor
skal omtales, senere virkeliggjort. Rimeligvis er det dog kun disse to
Billeder, der er udsendt som selvstændige Tryk, i hvert Fald findes intetsteds
Meddelelser om andre. Billederne er trykt paa to sammenhængende Folioblade.
Det ene, der forestiller Tycho Brahes store Sekstant, har følgende Overskrift:1
SEXTANS ASTRONOMICVS PRO SIDERVM DISTANTES
ALTITV-DINIBVSQVE INTRA SEXTAM CŒLI PARTEM EXACTE
OBSER-VANDIS, A TYCHONE BRAHE INVENTVS, ET IN HANC FORMAM
ELABORATVS.
Nedenunder findes en latinsk Forklaring.

Det andet Blad, hvorpaa er afbildet Tycho Brahes Armillarsfære, har
følgende Overskrift:

ARMILLÆ ÆQVATORIÆ A TYCHONE BRAHE INVENTÆ
EX-TRVCTÆQVE, QVIBVS OMNIVM SIDERVM DECLINATIONES ET
ASCENSIONES RECTÆ ADAMVSSIM CŒLITVS CAPIVNTVR.
Ogsaa her er under Billedet trykt en latinsk Forklaring.

Allerede i de her omtalte Tryk, der som nævnt væsentlig maa opfattes
som Prøver paa, hvorledes det nyoprettede Trykkeri fungerede, findes
repræsenteret største Delen af det forskelligartede typografiske Materiel,
Tycho Brahe under hele Virksomhedens Forløb anvendte. Da Teksten i alle de
ovennævnte Tryk er affattet paa Latin, er ganske vist kun Antikvaskrift
benyttet; først 1591, i Bøger med dansk og tysk Tekst, forekommer
Frakturskrift i Tryk fra Uraniborgs Presse. Til nogle af de ovennævnte
Lejlighedsdigte er anvendt en smuk Antikvaskrift af Grad Mittel (20 L. c. 114 mm.),
som blev en af Trykkeriets hyppigst brugte Brødskrifter. Senere
forekommer som Brødskrift endog en lille Tekst-Antikva (10 L. c. 66 mm.), den
største Skriftgrad, i hvilken Antikva i det 16. Aarhundrede overhovedet er
brugt som Brødskrift her i Landet. Disse store Skriftgrader, som herhjemme
foruden af Tycho Bfahe kun blev benyttet af det andet samtidige danske
Privattrykkeri, Anders Sørensen Vedels i Ribe, giver Trykkene et Præg af
Fornemhed og Elegance, som paa den Tid ellers var ukendt i Danmark.
Tycho Brahes almindelige Antikva-Skriftgrad er dog Cicero (20 L. c. 94 mm),

1 Det har ikke været muligt at faa Bladene til Laans fra Marburg. Overskrifterne
er her gengivet efter T. Brahe: Opera omnia VI, S. 349.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:10:35 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bokobibl/1921/0196.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free