- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för bok- och biblioteksväsen / Årgång VIII. 1921 /
185

(1914-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

som han bruger i to forskellige Snit, et ældre, fyldigt og markant, og et
yngre, der er spinklere og staar moderne Antikva nærmere. Overensstemmende
med Tidens Smag gjorde Tycho Brahe til sine latinske Tryk desuden i udstrakt
Grad Brug af Kursivskrift. Ogsaa heraf anvendte han undertiden til Brødskrift
en Skriftgrad af herhjemme usædvanlig Størrelse, en lille Tekst (10 L. c. 64 mm.),
som allerede er benyttet i nogle af de latinske Digte. Til Noter, underordnede
Afsnit og anden Petit-Sats anvender han oftest en lille Cicero-Kursiv
(20 L. c. 84 mm.) af gammeldags Snit med smaa Antikva-Kapitæler brugt som
Versalier. I Modsætning til Antikvaskrifterne er Tycho Brahes Fraktur-Materiel
ringe og simpelt. Han ejer kun to forskellige Skrifter, en Cicero (20 L. c. 93 mm.),
som bruges til Brødskrift, og en Tekst (10 L, c. 74 mm.), som kun bruges til Udhævningssats. Schwabacherskrift anvendes overhovedet ikke. lait forekommer, naar medregnes de almindelige Antikva-Udhævningsskrifter, som kun bestaar af Versalier,
tolv forskellige Typesæt i de paa Uraniborg trykte Bøger.

Med Ornamenteringsmateriel var Tycho Brahe kun sparsomt forsynet.
Af Initialsæt ejede han kun to, begge Antikva-Initialer i Tidens yndede Stil,
Konturbogstaver med skraveret Blad værk (den saakaldte »spanske» Stil), og
kun forskellige med Hensyn til Størrelsen (c. 18 X 18 og 25 X 25 mm.).
Af Vignetter forekommer i hans Tryk fire forskellige, ogsaa alle af de
almindeligt kendte Mønstre. Titelrammer eller Friser bruger han aldrig,
heller ikke Røskensammenstillinger af nogen Art. Derimod findes i hans Tryk
adskillige Illustrationer, saavel Gengivelser af Bygninger, Instrumenter o. l.
som matematiske og astronomiske Figurer. Hvem der har tegnet disse Billeder
og skaaret dem i Træ, vides ikke. Det er bekendt, at Tycho Brahe en Tid
lang paa Hveen underholdt Kunstneren Tobias Gemperlin, som bl. a. har
malet Portrættet paa den berømte store Murkvadrant paa Uraniborg. Han
har rimeligvis ogsaa udført Originalen til det Portræt af Tycho Brahe, som
c. 1590 blev stukket i Kobber af J. D. Gheyn og som blev indsat i flere
Eksemplarer af Tycho Brahes forskellige Værker; muligvis har han da ogsaa
udført nogle af Bogillustrationerne. At tyske Træskærere opholdt sig paa
Uraniborg, fremgaar af et af de ovenfor citerede Breve, og paa Træsnit i de
senere Uraniborg-Tryk findes forskellige Monogrammer, som det dog endnu
ikke er lykkedes at tyde.1

Da Tycho Brahe endelig havde faaet indrettet sit Trykkeri og var parat
til at tage fat paa Trykningen af sit store astronomiske Værk, saa han sig
stillet overfor Vanskeligheden ved at tilvejebringe det fornødne Papir. I det

1 Jfr. F. R. Friis: Bidrag til dansk Kunsthistorie, Kbh. 1890-1901, S. 4.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:10:35 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bokobibl/1921/0197.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free