- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för bok- och biblioteksväsen / Årgång IX. 1922 /
157

(1914-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BIDRAG TILL NORDISK BOKHISTORIA UNDER MEDELTIDEN 157

eloqu. II, 6). Tillsammans med Vergilius följer Statius Dante i skärselden
(Purg. XXI—XXXIII). Man lägge märke till, att Dante betraktar Statius
som kristen och låter honom bo i Purgatorio, medan Vergilius hör till Inferno.1

Statii bägge epos, som flitigt användes vid de medeltida litterära
studierna2, finnas bevarade i talrika handskrifter — Achilleis’ utgifvare
Kohlmann (1879) kände öfver 50 handskrifter af detta epos från Tyskland,
Eng-lang och Frankrike; den viktigaste är Cod. Puteanus, Parisinus 8051,
sec. IX/X, innehållande både Thebais och Achilleis. De andra äga ett
mindre värde.3 Talrika inkunabelupplagor af Statius4 bevisa, att han länge
bevarade sin framträdande ställning som en af den klassiska epikens högst
ansedda representanter. Det var humanismen, som med sin sundare
litterära smak och mera utvidgade kännedom om antikens litteratur tilldelade
Statius en anspråkslösare rang som epiker, medan hans tillfällighetsdikter,
Silvae, mötts af tilltagande intresse.

Hvad särskildt Statii epos Achilleis angår, behandlar det ju ett ämne,
som hörde till de mest omhuldade i medeltidens profana litteratur: sagan
om trojanska kriget.5 Emellertid måste man äfven här lägga märke till, att
medeltiden öfverhufvudtaget icke behandlade dylika från antiken hämtade
ämnen på grundvalen af den egentliga klassiska (n. b. latinska) litteraturen,
utan hellre byggde på senare förebilder af mindre litterärt värde. Vid
beskrifning af trojanska kriget använde man sålunda exempelvis ej Vergilius
och Statius, utan hufvudsakligen två senklassiska arbeten på latin, hvilkas
ursprungliga författare angåfvos vara Dåres Phrygius och Dictys Cretensis.
Efter förebild, förnämligast af den förre, byggde den nordfranska trouvèren
Benoit de Sainte-More c. 1150 upp sin dikt La destruction de Troyes, som
åter blef förebilden för många senare vulgärspråkliga omarbetningar af
samma ämne och äfven för den svenska.6

1 Ang. litteratur om Statius hos Dante se Schanz, Gesch: d. röm. Litt., II: 23 (1913),
s. 176—177.

2 Se t. ex. J. E. Sandys, A History of Classical Scholarship from the sixth Century
b. C. to the end of the Middle Äges (Cambridge 1903), s. 442, 485, 498, 589, 592, 602, 618.

3 Ang. handskrifter af Statius se : Ph. Kohlmann i företalen till utgifvorna af Thebais
och Achilleis (Leipzig 1879, 1884); M. Manitius, Philologisches aus alten Bibliothekskatalogen
(Rhein. Museum, N. F. 47, 1892, Ergänzungsheft) s. 60-63; M. Schanz Gesch. d. löm.Litt.
II: 23 (1913), s. 161-162,164-165,172—173; W. S. Teuffel, Gesch. d. röm. Litt., IV (1920),s.308.

4 Hain 14975—14991 (häribiand äfven Silvae).

6 Om dennas litterära behandling se bl. a.: H. Dunger, Die Sage vom trojanischen
Kriege in den Bearbeitungen des Mittelalters und ihre antiken Quellen. Leipzig 1869.

6 Om denna se: Historia trojana. Från latinet öfversatt till svenska år 1529. Utg.
af R. Geete 1892 i: Samlingar utg. af Sv. Fornskriftsällskapet; samt: Dens., En svensk
Troja-saga frän 1529, i: Arkiv för nordisk filologi, 9 (1892-93).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:10:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bokobibl/1922/0163.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free