- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för bok- och biblioteksväsen / Årgång X. 1923 /
40

(1914-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

40 ARVID LINDHAGEN

framställning av hans martyrium kan man se hos Weigel & Zestermann (I,
s. 355). Genom missförstånd har figuren på runstaven tolkats som en
bröstborr (nåvare).

20 juli. Margareta. Attributet är som vanligt en drake. Till hennes
martyrium hörde nämligen, att hon kastades i fängelse, där djävulen
uppträdde i en drakes skepnad för att plåga henne; men genom att göra det
heliga korstecknet övervann hon helvetets makt. Man har kallat henne
den kvinnliga sankt Göran.

22 juli. Maria Magdalena. Legendens och konstens Maria Magdalena
är en sammansmältning av tre skilda bibliska gestalter, Maria från Magdala,
Maria från Betania och synderskan i fariséen Simons hus. Den förstnämnda
var en av de tre kvinnor, som efter Jesu död köpte välluktande kryddor
och sedan gingo till hans grav för att smörja honom, de båda andra smorde
vid olika tillfällen under hans levnad hans fötter och torkade dem med sitt
hår. Deras gemensamma attribut är därför ett smörjelsekärl, som vi
återfinna även här.1

25 juli. Jacobus. Enligt den spanska traditionen ligger aposteln Jakob
den äldre begraven i katedralen i Santiago de Compostela, som på grund
härav blivit en särskilt under medeltiden berömd vallfartsort. Alltifrån
1200-talet avbildas aposteln vanligen och även i vårt kalendarium såsom
pilgrim med stav och pilgrimshatt; på den senare är ofta fäst en snäcka,
det minnestecken som utdelades åt pilgrimerna vid hans grav.

28 juli. Botvid. Beckman skriver: »Symbolen, en fisk, syftar väl på
legenden om hur Botvid återfanns, sedan han blivit mördad och kastad
över bord». Denna mening kan jag icke dela. Botvid dräptes på Rogö i
Södermanlands skärgård och återfanns där av sina sökande anhöriga. Fisken
syftar på det stora miraklet i hans liv, det underbara fiskafänget, varom
kan läsas i Legender från Sveriges medeltid (Stockh. 1917), s. 254.

9 okt. Dionysius. Såsom den förste biskopen i Paris har han kräklan
till symbol.

26 dec. Stephanus. Hans vanliga attribut utgöres av stenar, här tre
till antalet, varmed häntydes på hans dödssätt. Även bilden den 3 aug.
innehåller ett par stenar.

29 dec. Thomas. På bilden ses hans attribut, svärdet med vilket
han mördades, ligga med eggen mot hans hjässa.

1 Beckman: »Symbolen synes vara ett kyrktorn».

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:50:18 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bokobibl/1923/0054.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free