- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för bok- och biblioteksväsen / Årgång XII. 1925 /
91

(1914-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SKOKLOSTERHANDSKRIFTEN AV VASCO DE LUCENA 91

miniatyren, avrättningen av de otrogna underbefälhavarna, ser man likaledes
ansiktena blott på delinkventerna, bödeln och den första raden av åskådare.
Av hela den övriga massan av krigare, som framställas bevistande scenen,
äro blott rustningarna och de runda, kupiga hjälmarna synliga. De ansikten,
som framträda, äro särdeles konventionellt givna, även Alexander själv, där
han står med fältherrestaven stödd mot knäet och hjälmen omgiven av en
gyllene krona. Tydligtvis har konstnären här arbetat efter schablon, under
det att han däremot i återgivandet av landskapen och dräkterna vågat
tilllåta sig större frihet och därför också uppnått bättre resultat.

Frågar man sig nu, till vilken miniatyristskola inom det senare
1400-talets burgundiska konst man med den största graden av sannolikhet kan
hänföra vår handskrift, så synes svaret blott kunna bliva ett: det är inom
Loyset Liédets omgivning, som man har att söka dess upphovsman. Bland
de konstnärer, som användes vid det burgundiska hovet, är Liédet den ende,
som i sin stil företer samma egenskaper som mästaren till den handskrift
vi här ha att undersöka. I de talrika verk, som utgått från hans ateljé
och som sammanställts av Winkler, van den Gheyn m. fi., återfinner man
en mängd av de drag, vilka känneteckna Alexandershistoriens miniatyrer:
den ofullkomliga kompositionen, berättarn ai viteten, förkärleken för utmålandet
av accessoirer, de stela, kantiga figurerna, det konsekventa användandet av
hög horisontlinje m. m. Vi stå här långt ifrån Simon Marmions eller Philippe
de Mazerolles förfinade och personligt präglade konst. Liédet verkar i
jämförelse med dessa i hög grad primitiv, fastän han på sitt sätt ingalunda
saknar sitt behag. Vid bedömandet av hans produktion måste man också
taga hänsyn till, att han efter allt att döma i alla sina verk i stor
utsträckning använt medarbetare av konstnärligt sett mycket olika värde, något som
ensamt kan förklara hans oerhörda produktivitet. Enligt vad van den Gheyn
funnit existera ej mindre än nitton dokumentariskt belagda verk av honom,
och samtliga äro av betydande omfattning; det sammanlagda antalet
miniatyrer i dem uppgår till över ett halvt tusental.

Bland de arbeten, som utgått från Loyset Liédets krets, torde vi också
kunna inräkna Skoklosterhandskriften av Alexanders historia. Som nämnt
företer den i hela sin konstnärliga typ en bestämd och oförtydbar
överensstämmelse med den stil, som karakteriserar Liédets verk, både i vad gäller
uppfattning, teknik och utförande. Till detta kommer emellertid ännu ett
skäl, som likaledes måste anses särdeles vägande. Samtliga i handskriften
befintliga miniatyrer äro nämligen omgivna av en smal ram, sammansatt
av ett antal linjer av växlande färg, i allmänhet svart, guld, rosa och vitt.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:11:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bokobibl/1925/0101.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free