- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för bok- och biblioteksväsen / Årgång XIV. 1927 /
42

(1914-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

42________ RECENSIONER ___________

ingående och översiktlig behandling, betydligt utförligare än i första
upplagan.

Sjunde kapitlet, »Der orientalische Einband», är omarbetat och försett
med ett flertal nya belysande bilder. Författaren har här tillgodogjort sig
de betydande forskningar, som under senare år på detta område utförts av
bl. a. E. Gratzl och F. Sarre; de hithörande banden äro uppdelade i fem
grupper, de egyptisk-syriska (1300- och 1400-talen), de maghribinska, västra
Nord-Afrika (från samma tid), de sydarabiska (1400- och 1500-talen), de
persiska och turkiska skinnbanden (1500 —1800-talen) samt de persiska,
turkiska och indiska lackerade banden (1500 —1800 talen). Denna redogörelse ger
oss en god inblick i dessa praktfulla och konstnärligt högtstående bands teknik,
vilka i flera avseende övat inflytande på den europeiska bokbandskonsten.

Det omfångsrikaste kapitlet är det följande, som handlar om de
italienska och franska renässansbanden, vilket ämne säkerligen fångar det största
intresset. Loubier lämnar här en av flera bilder åtföljd redogörelse för de
vackra band, som utfördes för den ungerske konungen Mathias Corvinus,
och vilka Loubier nu, säkerligen med all rätt, anser vara utförda i Ofen
(Buda) omkr. 1480—1490. Med hänsyn till denna härkomstart hade de ju
strängt taget ej bort upptagas i detta kapitel, men det har väl skett på
grund av deras frändskap med den samtida italienska bokbandskonsten.
Denna sistnämnda behandlas utförligt och sakrikt, särskilt med hänsyn till
bokbindarna i Venedig och Florens, vilka ju voro särskilt konstförfarna.
Förf. övergår sedan till de, framför alla andra, berömda band, som utfördes
för Jean Grolier, för vilken framställning han anslagit 14 sidor med flera
goda avbildningar. Grolier-banden äro på stilistiska grunder uppdelade i
sex grupper, av vilka den första omfattar de för Grolier i Italien 1510—1520
utförda banden med färglagda plakettavtryck å pärmens mitt; till de andra
grupperna hänföras de för Grolier i Frankrike från 1530 till hans död 1565
tillverkade banden. Man har förut antagit, att de till grupp 2 hörande
banden med enkelt, geometriskt linjemönster utan färgläggning utförts i Italien,
och Loubier har även i sin första upplaga anslutit sig till denna åsikt. I
den nu föreliggande upplagan hänföras de emellertid till Frankrike, vilket
jag med glädje annoterar, då jag allt sedan 1913 i flera uppsatser sökt
uppvisa dessa bands franska ursprung.

Vi få vidare redogörelser för de band, som utförts för T. Maiolus,
Nicolaus von Ebeleben och Damian Pflug samt de band med en
Apollomedaljong, vilka uppgivits vara gjorda åt Demetrio Canevari. I enlighet med
de senare årens forskningsresultat, framlagda av flera författare, har
konstaterats, att de sistnämnda utförts så tidigt under 1500-talet, att de ej kunna hava
haft Canevari, vilken föddes 1539, till sin förste ägare. Vem denne varit har ej
i föreliggande arbete angivits, men jag har för avsikt att i annat
sammanhang återkomma till denna intressanta fråga. Av övriga i detta kapitel
beskrivna band märkas Henrik II:s, Lyon-band, band i »fanfare»-stil m^ fi. av
de franska mästerverken från denna bokbinderiets blomstringstid.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:12:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bokobibl/1927/0052.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free