- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för bok- och biblioteksväsen / Årgång XIV. 1927 /
68

(1914-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

68 TOIVO HAAPANEN

givetvis, att no ktur nen Rex ursprungligen varit officiets första resp.
enda nokturn och att nokturnerna Opem och Pugil utgöra ett
senare tillägg.1

Linköping-redaktionen2 avviker från Uppsala-redaktionen på följande sätt:

/ noct. a. Rex
I

a. Correxit
II

a. Digne
III

r. Pax
I

r. Amens
V

r. O miles
VI

// noct. å. Opem
IV

a. Aqua
v

a. Tyrannos
VI

r. Ira
IV

r. Lucris
v

r. Vana
VI

/// noct. a. Pugil
VII

a. Pacem
VIII

a. Plorat
I

r. Cultum
VII

r. Precamur
VIII

r. Summum
v

Denna form motsvarar visserligen till tonartsföljden något så när det
allmänna medeltida schemat, då nokturnen Rex har fått behålla platsen av
officiets första nokturn. Men en närmare granskning av melodierna ger
tydligt vid handen, att icke heller denna redaktion kan vara ursprunglig i den
mening att nokturnerna Opem och Pugil från början tillhört officiet.

Jämföra vi de båda redaktionerna med varandra, så framgår det först
och främst att — utom nokturnen Rex — andra nokturnen i båda (Pugil
i Uppsala-redaktionen och Opem i Linköping-redaktionen) har samma
melodier och att de båda redaktionerna således icke uppstått oberoende av
varandra. Den nära släktskapen mellan de melodier som i de båda
redaktionerna kommit nokturnerna Opem och Pugil till del, framgår även av deras

1 Tonartsföljden företer även i övrigt vissa förskjutningar: I, V, VI o. s. v. i stället
för I, II, III o. s. v.; I, II, III, V, VI i stället för I, II, III, IV, V. Det är att beakta, att
sådana avvikelser förekomma endast i I vesp., III noct. och Laudes — alltså den
ursprungliga delen av officiet —, medan tonartsföljden för nokturnerna Opem och Pugil är
regelmässig.

2 Melodierna har jag anträffat endast i ett från medeltidens slut härstammande
Anti-phonarium i Åbo domkapitels arkiv, jfr ovan nr 26.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:12:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bokobibl/1927/0078.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free