- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för bok- och biblioteksväsen / Årgång XIV. 1927 /
69

(1914-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OLIKA SKIKT I S:T ERIKS METRISKA OFFICIUM 69

musikaliska stil, som rätt skarpt kontrasterar mot melodierna för nokturnen
Rex och även vesper- och laudes-antifonerna, d. v. s. den här såsom
ursprunglig antagna delen av officiet. Medan melodierna för denna sistnämnda
del äro i ganska hög grad melismatiska — för varje stavelse i antifonerna
komma i medeltal 2,26 toner, i responsorierna 3,36 toner — är musiken
för nokturnerna Opem och Pugil betydligt enklare: här motsvaras varje
stavelse i antifonerna av i medeltal endast 1,66 toner och i responsorierna
av 1,93 toner. Denna skillnad i stil är iögonenfallande och talar i och för sig
mycket starkt för att de olika delarna icke kunna vara av samma ursprung.

Vi hava således sett, 1) att nokturnen Rex och antifonerna för vespern
och laudes alltid uppträda med samma melodier, medan det för nokturnerna
Opem och Pugil’gives tvenne olika musikaliska redaktioner; 2) att
tonartsföljden i nokturnen Rex visar att denna ursprungligen varit officiets första
resp. enda nokturn; 3) att melodierna för nokturnerna Opem och Pugil i de
båda redaktionerna visa beroende av varandra och förete en enkel stil, som
tydligt skiljer sig från den rikt melismatiska musiken för de övriga delarna
av officiet. Alla dessa omständigheter träda i rätt belysning, då vi
konstatera, att melodierna för nokturnerna Opem och Pugili de båda
redaktionerna lånats från S:t Eskils officium.

Förhållandet mellan de båda musikaliska redaktionerna av Eriksofficiets
nokturner och Eskilsofficiet1 framgår av följande tabell, där även tonarterna
äro angivna:

Eriksofficiet (Upps.) Eskilsofficiet Eriksofficiet (Link.)

/ nod. I nod. I nod.

a. Opem I = a. Postquam I a. Rex I

a. Aqua II = a. Clamat II a. Correxit II

a. Tyrannos III == a. Fugat III a. Digne III

r. Ira I = r. Olim I r. Pax I

r. Lucris II = r. Gaude II v. Amens V

r. Vana III = r. Lucern III r. O miles VI

II nod. II nod. II nod

a. Pugil IV = a. Idola IV = a. Opem IV

a. Pacem V = a. Aures V = a. Aqua V

a. Plorat VI = a. Scelus VI = a. Tyrannos VI

r. Cultum IV = r. Surgit IV = r. Ira IV

r. Precamur V = r. Turbas V = r. Lucris V

r. Summum VI = r. Verbi VI = r. Vana VI

1 Som källor för Eskilsofficiets musik ha använts det ovan under nr 26 nämnda
Antifonariet i Åbo domkapitels arkiv samt en del fragment i Helsingfors universitetsbibliotek.

6—27148. Nord. tiåskr. för bok- och biblioteksväsen iQ2y.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:12:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bokobibl/1927/0079.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free