- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för bok- och biblioteksväsen / Årgång XIV. 1927 /
79

(1914-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OLIKA SKIKT I S:T ERIKS METRISKA OFFICIUM_____________79

kloster, som vi ha att tänka oss som utgångspunkten för detta dominikanska
inflytande.

Men utom hexameterpartierna och hymnerna återstå i officiet ännu
några stycken, vilkas sammanhörighet med officiets huvudskikt vi ha att
undersöka. Det är de tre antifonerna ad Magnificat och ad Benedictus,
vilka ju redan liturgiskt sett intaga en särställning. Och härvidlag yppa sig
vissa omständigheter, som göra det troligt, att i dessa antifoner verkligen
gömmer sig ett tredje skikt, som är äldre än huvuddelen av officiet.

Bland S:t Eriks mirakler ingår en berättelse om huru själva redaktören
av mirakelsamlingen Israel Erlandi i sin ungdom blev botad från sjukdom
med S:t Eriks hjälp. Han fick av sin morbror Fulco, då ärkedjäkne, sedan
ärkebiskop (1274 — 77) i Uppsala till botemedel »antiphonam cum versiculo
et collecta, quam de glorioso martire frequenter recitare deberet». Då detta
inträffade före år 1274 eller vid en tid då det till oss bevarade officiet icke
ännu kunde vara färdigt, har man i berättelsen sett ett bevis på att det
funnits ett äldre Eriksofficium, som senare spårlöst försvunnit.1 Denna
möjlighet bör ju tagas med i räkningen, men berättelsen får ingalunda anses
vara ett bevis för att ett helt of ficium redan då förefunnits. Saken kan
nämligen förklaras även på ett annat sätt.

Den exakta uppräkningen av de liturgiska stycken Fulco gav Israel,
lämnar intet tvivel om att botemedlet var vad man i den liturgiska
terminologien kallar »memoria» eller »commemoratio». Ty en memoria omfattar
just de uppräknade delarna: en antifon, en versikel och en collecta. Och
antifonen är i detta fall alltid en Magnificat- eller Benedictus-antifon.2 Ville
man ur det nu kända Eriksofficiet sammanställa en sådan memoria, så kunde
alltså endast någon av de tre Magnificat- eller Benedictus-antifonerna komma
i fråga.3 En dylik memoria de sancto Erico förekommer i själva verket i
slutet av Breviarium Upsalense, och antifonen som där använts är antifonen
ad Magnificat till första vespern i Eriksofficiet:

Ave martir pretiose,
miles Christi gloriose
o. s. v.4

1 Westman, a. a., s. 81- 85, Jaakkola, a. a., s. 109- 113.

Se t. ex. Rubricae Generales Breviarii: De commemorationibus. En commemoratio
kan definieras som ett till det minsta möjliga reducerat officium. T. ex. mindre viktiga
helgondagar avfärdas blott med en commemoratio.

3 Icke ett responsoriutn, som Westman föreslår, a. a., s. 81—82.

4 Versiculus är: »Gloria et honore etc.» och collecta: »Deus qui beato Erico etc.»

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:12:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bokobibl/1927/0089.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free