- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för bok- och biblioteksväsen / Årgång XIX. 1932 /
84

(1914-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

84 TONI SCHMID

Annadagen 9/s saknar nämligen oktav.1 Till denna är Annafesten i september
såtillvida en parallell som den också faller efter en av Marias festdagar
(Nativitas Marie 8/ö» Conceptio Marie 8/i2)- I Västerlandet2 är dagen eljest
icke bruklig, men har varit det inom den ortodoxa kyrkan.

I Strängnäs firas Divisio apostolorum den 15 juli som duplex och skiljer
sig därigenom från bruket i Uppsala.3

I hela stiftslängden ha de upptagna festerna med ett undantag eljest
det datum under vilket de förekomma även annorstädes. Undantaget är
Eskilsdagen i juni, som i Strängnäs firas den 11, i det övriga Sverige vid
slutet av medeltiden dagen därpå. I Strängnäs och enbart där har Barnabas’
i detta sammanhang skjutits fram till den 12 juni. Detta är av vikt för
brevdateringen. Eskil har den n/e konkurrerat med aposteln Barnabas’ dag.
För att kunna bibehålla denna sin festdag, måste han ha utmärkts med
högre festrang än denne. Barnabas borde i egenskap av apostel sedan 1294
ha firats som duplex. Högsta festgrad hade Eskil emellertid endast i sitt
eget stift. De övriga ha antingen övertagit translationsfesten som enda
Eskilsdag4 — här bidrog translationsdagens stora betydelse även i Strängnäs —
eller ha de skjutit Eskilsdagen fram till den 12 juni5 eller gjort båda delarna.6
Ett säkert indicium för Strängnäs är således, om Eskil definitivt undanträngt
Barnabas eller om han på dennes dag utmärkes med mycket hög festgrad.

I de tryckta liturgiska böckerna från den svenska medeltidens allra sista
skede framträder skillnaden mellan de olika stiften tydligt. Så är icke fallet
i äldre tid. Diocesens kännetecken, diocesens säregna fester bli ju längre man
går tillbaka desto färre i kalendarierna. Däremot skilja sig inom ett och
samma stift de olika kalendarierna betydligt mera. Å andra sidan behöver
det som är gemensamt för kalendariet vilka stå varandra nära, icke vara
säreget för ett bestämt stift; det kan också vara det för ett större område.

1 Den har eljest också duplexrang.

5 För samma fest i Linköping se dock nedan.

3 Som duplex förekommer denna fest endast i Åbo, med lägre rang i Linköping den
15/t. En förväxling med dessa stifts kalendarier kommer knappast i fråga; deras karaktär
är för bestämd och för olika. I Uppsala firas Divisio enligt Breviarium Ups. 1496 den 16
juli. I 1300-talskalendarier från ärkestiftet förekommer festen icke (Registrum Ups. 1344
och fragmentet hos Collijn, Redogörelse för på uppdrag af K. M:t i Kammararkivet och
Riksarkivet verkställd undersökning, 1914, s. 46, nr 2). I Uppsala firades senare David
15lu Dock har på ett 1300-talskalendarium (Collijn, a. a.), där David aldrig tillagts, Divisio
inskrivits den 15 juli (sen hand).

4 Västerås som duplex. I Skara ursprungligen 6/io med 9 1, på grund av
Mikaelsoktaven och Birgitta förlagts till den 8/io simplex. Jfr Scandia, I, s. 287 ff.

5 Åbo: 12/e duplex, Uppsala: l2/e semiduplex.

6 Linköping: 6/io duplex (octava angelorum anticiperas), 12/ß simplex.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:13:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bokobibl/1932/0092.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free