- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för bok- och biblioteksväsen / Årgång XXI. 1934 /
16

(1914-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Wilhelm Munthe: Norsk forening for bokkunst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

16 WILHELM MUNTHE

har bragt meget godt stoff om andre bokkunstnere: Gerhard Munthe, Erik
Werenskiold, Frøydis Haavardsholm m. fi., men tidsskriftet var for kostbart
anlagt, det blev uregelmessig i utgivelsen, annonsene sviktet og tilslutt gikk
det inn efter fuliførelsen av annet bind i 1930.

Anders Krogvig har imidlertid æren av neste bokverk: Dr. Ludvig
Daaes biografi av sin forgjenger som universitetsbibliotekar Paul
Botten-Hansen, den kjente litterat og boksamler. Det var et beskjedent lite
oktav-bind på gammeldags, ribbet bokpapir trykt med litt gammelmodig romersk
antikva. Tross manglen på alt kunstnerisk utstyr en liten perle. Den står
i charme over den neste og mere staselige publikasjon, som også sökte
å virke med enkle typografiske midler: K. O. Knutzens Dagbøger over
Reiser i Norge i 1824 og 1828, som undertegnede utgav efter å være satt
inn i styret i 1920. Den er trykt av Kirste med germansk antikva på gullig
norski papir.

Krogvig var imidlertid gått trett. I 1919 grep forlagsbokhandler T.
Baarcjlseth tøilene, inntil det året efter kunde velges et nytt styre med
høieste-rettsädvokat Nils Onsager som formann. Under ham utfoldedes en livlig
(og sølskapelig) virksomhet innen styret og utgivervirksomheten kom i
regelmæssigere gjenge enn nogensinne før. Kassen var nærmest tom, og tidene
var ijøist unormale og ikke lette, men farlige for foreningens eksistens blev
de alelri senere. Man grep ofte til den utvei å søke samarbeid med et
forlag om å utgi en bok, som man selv fikk anledning til innen visse grenser
å bestemme utstyret av. Til medlemmene blev der trykt en finere
sær-utgaye. Blandt disse bøker er vel den vakreste R. Øksnevads Franske
tankèrom kvinder og elskov, 1921 og den betydeligste Einar Lexows Norges
kunst, 1926.

Vårt smertensbarn var en arv fra Krogvig-tiden: »Vore bestefædres
viser», en samling selskapssanger med vignetter av Brynjulf Larson, en
tusenkunstner som suverænt behersket alle tiders illustrasjonsstiler. Men
Larsen blev aldri ferdig, og døde tilsist efter å ha levert to meget lovende
tegninger. Så gikk tiden med ørkesløse henvendelser til nye kunstnere, inntil
man tilslutt utskrev en konkurranse. Juryen, hvis formann var den
pietetsfulle kunsthistoriske professor C. W. Schnitler, overrasket ved å anbefale
den sterkt dadaistisk befengte, men også meget originale tegner Yngve
Andersen. Boken blev idethele meget outrert i sin form, likefra det
knall-røde omslag, forsatsen i håndtegnet skotsk mønster, helsidesbilledene i
»negativ»: hvitt på sort — til de uhjelpelig stilløse tegninger som var drysset fritt
utover sidene rundt den gravalvorlige Bodonitekst.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:14:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bokobibl/1934/0032.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free