- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för bok- och biblioteksväsen / Årg. XXIII. 1936 /
97

(1914-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SMÄRRE LITURGISKA BIDRAG

97

märkelse allt mera utvecklas. De kunna kulthistoriskt sett följas tillbaka
till uppenbarelsernas öppet uttalade ord eller andemening. Några tillhöra
den närmaste kretsen som Birgittas vänner och ordensmedlemmar. Andra
har hon nämnt som heliga och av Gud älskade. Hennes ord ha tidvis blivit
det första incitamentet till en gryende kult, tidvis också medverkat till en
kultrenässans.

Till den krets, i vars medelpunkt Birgitta och hennes dotter Katerina
stå, höra framför allt biktfäderna. Matthias, den förste av dem, lovordas i
uppenbarelserna, och säges ha gåvan att skilja mellan andarna. Magister
Petrus jämföres en gång med den ängel, som vid tillfället talar till Birgitta:
»Säg Din magister, att han och jag äro en Guds lem. Han ute i världen,
men jag i Ditt inre .. . Båda styras vi av samma ande.» Han tillåtes i
samma revelation utelämna eller tillägga till Birgittas ord, som han vill.1
Prior Petrus från Alvastra åter blir för varje bokstav, som han skriver av
uppenbarelserna, lovad, ej guld och silver, utan »thesaurum qui non
vete-rascet».s

De tre biktfäderna ha aldrig blivit kanoniserade. Måhända har dock
Johannes Vastovius rätt, när han ser hindret för magister Peters högtidliga
helgonförklaring endast i reformationen.8 Vissa förberedande steg ha tagits
och tecken på en kult finnas. Detsamma kan sägas om Matthias och Petrus
från Alvastra.

Magister Peter skall, som Vadstenadiariet meddelar, redan år 1408 i
klostret ha börjat »choruscare miraculis» och då inom ett halvt år gjort
inte mindre än femton underverk. Uppgifterna om dem ha samlats och två
olika vitae om honom blivit författade, av vilka åtminstone den ena nått
England.1 I Sverige har tilliten till klostrets förste generalkonfessor inte
varit ringa, och denna tillit till den undergörande mannen har hållit sig
trots reformationens inbrott och Västerås ordinantia. Klostret mottog gåvor
och särskilt nämnas sådana till Birgitta, till Katerina och till »hælge mæster
Pedar» eller »hælge mæster Per», d. ä. magister Petrus. Så sent som tjugo
år efter riksdagen i Västerås redogöres för dem i Vadstenaklostrets upp-

1 Die magistro tuo, quod ipse et ego ambo sumus vnum membrum Dei. Ipse exterius,
ego vero interius. Scribat igitur verba quæ dico tibi, et quod sibi placet deponere potest,
aut addere. Ambo enim vno spiritu gubernamur. (Birg. Rev. extrav. CXV.)

2 Audi igitur, tu frater Petre, illa, et scribe in lingua Latina... Et dabo tibi pro
qua-libet littera non aurum vei argentum, sed thesaurum qui non veterascet. (A. a. XLV III.)

3 Johannes Vastovius, Vitis aquilonia, s. 140 (Benzelius’ upplaga).

4 Utgivna av H. Schück i Antiqv. tidskrift f. Sverige, V, s. 295 ff. (jfr Efterskrift),

och K. G. Grandinson i Karlstads läroverksprogram 1887— 1888.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 10 15:02:57 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bokobibl/1936/0149.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free