- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för bok- och biblioteksväsen / Årg. XXV. 1938 /
263

(1914-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

RECENSIONER

261

at uppdrivandet av den rena bokförsäljningen, ocli det visar sig av
firmans bevarade böcker att han lyckats skaffa sig en stor och i hög grad
representativ kundkrets, inom vilken man möter både hertigen av
Östergötland, sedermera konung Oscar II, professor Magnus Huss, den
ryktbare läkaren, och järnkramhandlanden Wall. Också till landsorten gingo
ofta försändelser från firman. Åtskilliga bekanta namn på klienter i
provinserna, som figurera i dess böcker, bevisa yttermera vilken
framstående ställning den lyckats förvärva inom dåtidens litterärt intresserade
Sverige.

Ar 1862 lämnade C. E. Fritze Sverige för att återflytta till Tyskland,
där han sedermera intill sin död år 1894 var bosatt. Efter ett kort
intermezzo kom affären nu i händerna på de två män, som skulle leda dess
moderna utveckling, Bernhard Söderberg och Karl Fr. Krühs. Rörelsen
uppblomstrade under deras skickliga händer med stor kraft, bokbeståndet
ökades och blev allt mera omväxlande, och omsättningen tog högst
respektabla dimensioner. Förlagsverksamheten visar en motsvarande
utveckling. Betecknande för innehavarnas intresse för det nya i litteraturen
är deras förbindelse med Strindberg, vilkens kända kulturhistoriska verk
Svenska folket i helg och socken år 1882 utgjorde deras betydelsefullaste
förlagsartikel. Också Ernst Ahlgren och Oscar Levertin tillhörde de
moderna författare, som Fritzes förlade. Bland illustratörer, som arbetade
för förlagets räkning, märkas Liljefors och Carl Larsson, av villka
särskilt den sistnämnde mycket flitigt anlitades.

På 1870-talet började Fritzes också att till sin bokhandel foga
försäljning av konst, varvid framför allt den mera akademiskt betonade
konstnärsgruppen lämnade materialet. Kronberg, J. A. Malmström, Edvard
Bergh och andra skyltade ofta i fönstren åt Fredsgatan, likaså Holst med
sina populära hundbilder och Tirén med sina etnografiskt utformade
lappländska genrestycken. Av den nyare riktningens konstnärer var Carl
Larsson den ende som accepterades; de mera radikala ungdomarna fingo söka
sig andra utställningsplatser än den Fritzeska hovbokhandelns förnäma
skyltfönster.

Under de senast förflutna decennierna har Fritzes bokhandel som
bekant omsorgsfullt och målmedvetet fullföljt sina gamla traditioner. På
90-talet konstaterade Albert Engström att det stockholmska kulturlivet hade
två verkliga centralpunkter, Rydbergs bar och Fritzes hovbokhandel.
Den förra lokaliteten har numera sedan länge skattat åt förgängelsen,
men den senare lever kvar och går med fulla krafter in i sitt andra sekel.
Silfverstolpes pietetsfulla krönika över dess historia utgör på samma gång
ett värdigt monument över det förgångna och en vacker introduktion till
det kommande.

O. Wieselgren.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:14:44 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bokobibl/1938/0275.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free