- Project Runeberg -  Boken om Stockholm i ord och bild /
268

(1904) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Stockholmsarkitekturen och våra moderna arkitekter, af Ragnar Östberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

lifsbehof. I enstaka ögonblick är hon dock fri och man ser
henne då alstra verk, som förvåna och ej ha sin like. Men
liksom hennes eget jag förefölle henne enformigt och ej värdt att
fördjupa, ger hon sig ett, tu, tre ut på allmänningen igen. Hon
rör sig med samma maner som berlinaren, hon är klassisk och
vetande som en tysk akademiker och lärd. Hon är blodfull
och stram som en spanjor, svärmisk som en italienare, engelskt
klok och lugn, till och med torr och förmögen som en Yankee.
Man ville ropa åt henne: »Stockholmsflicka! ge dig at oss, glöm
dina utländska älskare, glöm dina gamla drömmar. Du är fager
och välbyggd, hur du än klär dig, du har en takt och en bildning,
som tillåter dig allt — men till sist förlåta vi dig aldrig att du
så glömmer dig själf. Du är svensk, min tös, och lefver 1900
år senare än Kristus, — sluta då att famna hela världen och alla
tider, medan din egen ensamt får be om din gunst.»

* *



Det är från midten af 80-talet, som vi kunna datera den
nya utveckling af arkitekturen, som präglar vårt modärna
Stockholm. Man hade dessförinnan tagit så godt som ingen hänsyn
till materialet för formens bildande. Formen var allt —
materialet intet, och äfven formen gaf sig som af sig själf, då man
nämligen under denna epok på 60- och 70-talet ansåg arkitektur
så godt som liktydigt med fasadbildning från den italienska
re-naissancen. Så länge denna formbildning sköttes af verkliga och
bildade arkitekter drogs därur ofta nog en betydande fond af
poesi, om ock den sydländska plantan tedde sig främmande och
med sitt spröda material, putsen, lätt blef torr och glädjelös.
Men då sedermera denna i puts utförda stenarkitektur omsattes
af mindre kunniga händer och förfuskades genom ett måttlöst
och obegränsadt användande af gipsgrannlåter, uppstod denna s.
k. »Ladugårdslandsstil», som likt ett täckande ogräs grodde
utmed Stockholms gator. Den är inkarnationen af arkitektonisk
osedlighet och som sådan också lifsfarlig att umgås med, ty under
prålet af all tänkbar påklistrad grannlåt h la bon marché sak-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Jan 23 16:36:07 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bokomsto/0271.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free