- Project Runeberg -  Boken om Stockholm i ord och bild /
553

(1904) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Stockholms industri. En liten konturteckning af L. A. Ahlgren

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

lingtjocka glasyrmassan, som man genom särskild sammansättning
och behandling befriat från den hälsofarlighet, som blyoxiden

— hvilken ingår som en mycket väsentlig del af glasyrmassan —
eljes medför för dem, som handtera densamma. Sedan godset
efter glaseringen »anbättrats» undergår det sin andra bränning,
den s. k. glattbränningen, i särskilda ugnar, som till antalet äro
sex. Temperaturen för fajansgods är vid denna bränning, hvilken
äfven försiggår i kasettlar och med mellanlägg af nabbar och
kors för att icke de olika pjeserna skola smälta fast vid
hvarandra, omkring 1 ä 1,200 grader C. och tager 16 ä 20 timmar.

Målningen och dekoreringen af pjeserna är naturligtvis ett
högst maktpåliggande moment i en tillverkning, som dels till stor
del afser rena prydnadsföremål, dels sådana husgerådssaker, åt
hvilka man vill hafva en vacker och för ögat tilltalande, stundom
äfven en i högre mening konstnärlig utstyrsel. Dekoreringen af
det billigare porslinet sker mestadels genom tryckning eller
emaljmålning. Tryckningen åstadkommes genom aftryck från
graverade kopparplåtar, hvilket tages på tunnt silkespapper. Detta
lägges urklippt efter mönstrets kanter på den tallrik, fat eller kopp,
som skall dekoreras och fastgnides på godset, hvarvid färgen
öfverföres på detta från papperet, när det senare efter fuktning
aflossats. Sådan tryckning kan ske antingen på rågods eller
glattgods, och genom en lättare bränning aflägsnas i färgerna
befintliga oljor och hartser.

Högt upp i magasins- och kontorsbyggnaden befinner sig den
atelier, där de finaste keramiska konstalstren skapas. Som bekant
har Rörstrand på senare tid fört i marknaden vaser, bålar etc.
med dekoration i låg eller hög relief af fältspatäkta porslin, och
jämte den skulpturala ornamenteringen förekommer ock målning
både under och på glasyren samtidigt. Dessa saker hafva med
all rätt väckt den största uppmärksamhet och erkännande.
I närheten af denna atelier finnes ett synnerligen intressant
museum af fajanser, majolika och äkta porsliner, ej blott från
Rörstrand och de två andra svenska porslinsfabrikerna,
Gustafs-berg och det för länge sedan nedlagda Marieberg, utan äfven
från framstående utländska fabriker. Det är utan tvifvel, ur
yrkesteknisk synpunkt sedt, den rikhaltigaste keramiska sam-

Boken om Stockholm. 70

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Jan 23 16:36:07 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bokomsto/0556.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free