- Project Runeberg -  Bolsjevismen som kulturfænomen /
18

(1924) [MARC] Author: Richard Eriksen - Tema: Politics, Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Revolution og kommunisme

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

forlanger en tilbakevenden til en dyrisk naturtilstand,
dog lovpriser tidligere og enklere kulturformer paa den
nuværende kulturs bekostning og forlanger en
tilbakevenden til dem. For ham var likheten det øverste
princip, og da vi ikke alle kan leve like yppigt, skal vi alle
leve like tarvelig. Sparta var i hans øine en slags
mønsterstat.

I den franske revolution spillet proletaren
(«sansculotten») og de kommunistiske ideer til en begyndelse
ingen rolle. Borger og arbeider kjæmpet skulder ved
skulder mot de privilegerte klasser, adel og geistlighet,
uten bevissthet om nogen indbyrdes forskjel, og for den
konstituerende og den lovgivende forsamling
(1789—1792) var eiendomsrettens ukrænkelighet et av de
øverste principer. Men den kommunistiske gjæring fandt et
arnested i klubbene, og specielt jakobinerklubbene fik
efterhaanden en saadan magt, at de fuldstændig
behersket den lovgivende forsamling. Mens man til en
begyndelse hovedsakelig saa hen til friheten som
revolutionens maal, vilde det terroristiske triumvirat, Danton,
Marat
og Robespierre, gjennemføre likheten
paa en maate, som fuldstændig foregriper den
bolsjevikiske tankegang og praksis: Saalænge der findes
begavede, dannede og rike mennesker, som hæver sig over
gjennemsnitsnivaaet, er jo likheten mellem menneskene
ikke fuldstændig. Derfor maa de kloke, dannede og rike
utryddes, saa den tiloversblevne rest av mennesker
indbyrdes kan virkeliggjøre likheten. Danton, en tilhænger
av Voltaire, vilde ha likhet i nydelse. Som epikuræer var
han en ven av aand og dannelse, fordi de er
integrerende bestanddele av nydelsen, men en fiende av den
private eiendom, som ved love og dekreter skulde
indskrænkes. Marat derimot vilde uten betænkning ha
guillotinert hele Frankrikes intelligens for at ophæve al

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:16:43 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bolsjkul/0022.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free