- Project Runeberg -  Bolsjevismen som kulturfænomen /
51

(1924) [MARC] Author: Richard Eriksen - Tema: Politics, Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Revolution og masse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

51
Forfatteren Rene Fiilop-Miller har nylig efter en
Ruslandsreise i «Neve freie Presse» git en fremstilling
av «det bolsjevistiske teater», som tydelig viser den
opløsende og degenererende indflydelse, som masseli
denskapen utøver paa kunsten. Den egentlige «revolu
tionære scene», som senere blev et slags instrument
for den politiske revolution, skaptes av Mayerhold, som
vendte sig mot en overdreven psykologisk spillemaate
og vilde ha et fuldstændigt legemlig uttryk for alt,
hvad der foregaar i skuespillerens sjæl. Han stillet
legeraet og d e t s kultur op mot en forfinet sjæ
lelig kultur. Skuespillerens fornemste opgave blev et
rigtig bruk av sine lemmer. Han maatte lære at sitte,
gaa og løpe rigtig. Og den sceneform som Mayerhold
i alt dette vilde ha frem, var «den excentriske bevæ
gelse», d. v. s. den u t a d v e n d t e gestus, et kunst
nerisk maal, som faldt sammen med den revolutionære
impulsivitet, fordi den tok sigte paa a ktione n, det
dynamiske moment.
Som en konsekvens av denne retning forkyndte
Mayerhold: Teatret har egentlig ikke længer nogen
selvstændig tilværelsesberettigelse. Ti et teater, som
bringer tilskueren til at rote op i et cværdiløst indre
sjælekram», et teater, som ikke forer til sociale resul
tater, er værdilost. Skuespilleren maa for at faa værdi
for det sociale liv bli en slags levende lidens k a p s
p lak at. Han maa hæve uttrykskraf cen i lege r. et og
dets bevægelser til den hoieste potens. Hver legems
bevægelse maa bringes til sin siste eller ytterste formel.
Og til begrundelse herav henviser Mayerhold til ma.-se
sjælen og dens behov: For massen har bare det værdi.
som forbinder den kollektivt, og i en epoke, som endnu
kjender klassesamfundet, uttrykkes klassebevisstheten
ved en stadig kampstilling. Saa længe massen endnu
i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:16:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bolsjkul/0055.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free