- Project Runeberg -  Bonniers Månadshäften / 1907 /
169

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

UFFIZIERNA

koon, hvilka utgjorde den äkta
klassiska konsten. Mycket af den förres
patetiska stil kan tillskrifvas detta
enkla faktum, men hur våldsamt
ursprunglig han ändock förblef i allt
hvad han gjorde och hur svårt det

169

ligiösa traditionen, som konstnären
känt när han formade madonnans fast
rundade armar, har han godtgjort i
de grupper af nakna ynglingar, som
fylla bakgrunden. Men så har han
också måst taga hela sin underbara



Ernesto Liotard: Själfporträtt.

är att jämföra honom med vare sig
antika eller moderna mästare (tala
icke om Rodin!), det visar hans
rundbild i Tribuna, en af de få taflor vi
äga af hans hand. Det är mera
skulptur än måleri, och de plastiska
idéerna trängas inom den knappa
ramen. Den försakelse inför den
re

kompositionsförmåga till hjälp för att
få alla figurerna att otvunget rymmas.
Så mycken möda var mera värd än
de 60 dukater, som Vasari berättar
att den gamle girigbuken Agnolo Doni
ville nedpruta till 40. Svaret var
värdigt Michelangelo: beställaren blef
tvungen att betala 120.

Original from

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:25:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bonnierma/1907/0173.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free