- Project Runeberg -  Bonniers Månadshäften / 1907 /
174

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

174

själf, hvilka utgöra den nya konstens
lifskraftigaste kärna.

Teknisk grundlighet besitter väl
heller ingen i högre grad än Richard
Bergh, som också finns representerad
här med en tafla. Hans lugna
objektiva öga blickar ut på världen med



Emil Zoir: Själfporträtt.

samma säkra medvetande som hos
en gammal holländare, och därför
hör hans konst till det gedignaste vi
ha att uppvisa. Han har förstått de
gamla som få, men har förblifvit
modern till sin läggning, därom vittnar
det drag af svärmeri, som blickens
objektivitet knappast förmår att dölja

H. BRISING

och som en gång under nittiotalets
romantik tog sig uttryck i ett verk
som Riddaren och Jungfrun.

Sådana porträtt som Berghs och
Zorns försvara sin plats i det bästa
sällskap, t. o. m. vid en jämförelse
med de gamla mästarna. Det är bara
att beklaga, att här icke
finnas flere af samma
art, ty de återstående
kunna knappast göra
anspråk på att i nämnvärd

mån = representera
svenskt måleri. Där
finns ett porträtt af
Hellqvist, ett af Zoir och
därmed är listan slut, —
nej, det är sant, där
lär också finnas en
fröken Ribbing.

Jag har icke sett
Zoirs porträtt annat än
i reproduktion, men att
döma af de små
etsningar som finnas hos
några utländska
privatpersoner, är det icke
bara hans namn som
liknar Zorns, äfven
pikturen. Sådana
företeelser dömas af
allmänheten mycket hårdare
än af konsthistorien,
som vet att hvarje
stjärna för med sig sina
satelliter. Några få steg
utanför Uffizierna står Bandinellis
statygrupp med Herkules och
Kakus som ett evigt minnesmärke af
otillräcklighetens försök att
efterhärma Michelangelo. Trots alla stora
gester, trots patos och
deklamationer skola kännarna alltid kunna skilja
mellan oäkta konst och äkta.



— ARe


Original from

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:25:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bonnierma/1907/0178.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free