- Project Runeberg -  Bonniers Månadshäften / 1907 /
319

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ER A

THIELSKA GALLERIET 319







Carl Larsson-rummet.

skilda. samling i vårt land, den som
jämte Göteborgs museum ger det
viktigaste materialet till kännedom om och
studium af det konstskede, som är och
kanske också skall förbli vårt rikaste och
karaktärsfullaste. Uppgiften har varit att
på ett värdigt och någorlunda
uttömmande sätt för samtid och eftervärld
representera den konstnärsgrupp som
utgör kärnan i Konstnärsförbundet under
dess senare skede, efter det afgörande
genombrottet till en typisk, nationellkonst.
Galleriet kan sålunda betraktas som en
fortsättning af det Färstenbergska
galleriet i Göteborg, och det är samladt med
än större konsekvens än detta.
Principen har varit att begränsa
antalet af representerade konstnärer men låta
dem bli så väl och så rikt representerade
som möjligt. Det kan också utan
öfverdrift sägas att så som man här lär känna
Liljefors, Nordström, Kreuger, Eugen


Jansson, Acke, gör man det icke någon
annans stans, vare sig i in- eller
utlandet, och om äfven Zorn är fylligare
företrädd i Nationalmuseum,
förekommer dock i det Thielska galleriet
åtminstone. ett af hans hufvudverk, medan
Carl Larsson ingenstädes är så ypperligt
representerad som porträttör och
akvarellist. Å
Främst står Liljefors med icke mindre
än ett fyrtiotal dukar, en imponerande
samling, som visar honom i hela vidden,
rikedomen och den outtömligt skapande
kraften af hans konstnärsskap. Man
finner här verk från början af 1890-talet,
såsom »En tjäderhöna» från 1893, med
det för denna period karaktäristiska
skogslandskapet, och några smärre dukar.
Från 1896 är den ståtliga »Soluppgången»
i ytterskärgården, preludiet till
Liljefors senare skildring af hafsbandets
natur och djurlif och så kommer hela

Original from

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:25:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bonnierma/1907/0323.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free