- Project Runeberg -  Bonniers Månadshäften / 1908 /
72

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

72 HILDA SACHS

sina fladdrande sidenveck eller en kjol,
som i sin uppfästning imiterar en
herdinnas. Balerna bli en af det enskilda och
allmänna lifvets dagliga sysselsättningar.
Under Ludvig den XIV bli de kungliga
balerna en institution, och längre fram bli
operabalerna en annan. Man dansar
privat och offentligt, omaskerad och maskerad.













C. M. Schwerdtner: Wienervals,

Härmed ingår också de kvinnliga
danscelebriteternas tidehvarf. Hittills hade vid
balettföreställningar endast beundrats
manlig styrka och vighet, nu väcktes sinnet
för att i förening med konsten njuta af
kvinnlig fägring och kvinnligt behag.
Kvinnorna hade förut endast varit männens
meddanserskor, de se nu sitt släkte nå
höjden af teknisk färdighet, och från
operan till soaréerna tränger genom den
fängslande trollmakten af kvinnlig fulländning


i konsten ett jämnt, villigt erkändt
inflytande på dansens skönhet.

Bland alla de danser, som gjorde sig
gällande, segrade menuetten. Den blef den
dans, som eröfrade århundradet, ja, som
fortfor att härska äfven i det nästa. Huru denna
dans kom att heta menuetten, den lilla
dansen, känner man icke. Den har sin
härstamning från Poitou, ehuru man
ingalunda får tro, att detta landskaps
befolkning dansade den med den sirlighet, till
hvilken den utvecklades i hofvets salar.
Denna dans förenade emellertid hos sig
allt det man sökte hos de andra, dess
närmande och aflägsnande steg voro i släkt
med de för salongstonen så betecknande
hälsningarna, dess egenskap af pardans —
ty om den sedan omkomponerats för flera
par, dansades den dock först endast af
ett — och på samma gång likväl ett slags
kontradans, i det att kavaljer och dam
dansa midt emot hvarandra, allt detta
tillfredsställde alla fordringar.

Nyare typer för kontradans äro
anglaise, écossaise och frangaise. Till dessa
danser ha olika turer med särskilda namn
periodvis kommit i bruk och sedan blifvit
glömda. I dansens historia har det alltid
varit så, att man tid efter annan upptagit
nya former, valt bland dessa, förkastat en
mängd och stannat vid några få, som
utvecklats och omdanats. Kadrilj blef det
gemensamma namnet för danser, som
utfördes af fyra par. La quadrille frangaise,
vår vanliga frangaise, är ett potpourri,
åstadkommet genom urval, som har visat
sig kunna vinna popularitet och bibehålla
sig genom åtskilliga generationer.

. En sista uppblomstring af de fyrpariga
danserna var les lanciers, som skapades i
andra kejsardömets Paris, där var
sextitalets ceremonidans och vid den tiden
äfven lärdes hos oss i dansskolor och en
tid höll sig på balprogrammen. Den äger
i sina fem turer en regelbundet utvecklad

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:25:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bonnierma/1908/0080.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free