Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
186
Grekisk präst.
kvinnobristen, dels på den härskande
orientaliska åsikten, att damerna böra
hålla sig hemma.
Från kafeerna är det blott ett steg
till kyrkorna, och atenaren dyrkar dem
båda. De trifvas förträffligt vid sidan
af hvarandra liksom de mantelprydda,
martialiska officerarna och de
svartrockiga, långhåriga poperna. Man bör
verkligen icke försumma att se en
ortodox gudstjänst, ty här har man kvar all
den gammaldags dramatiken med dess
växlande antifonier och responsorier.
Det är en lefvande illustration till
teaterns uppkomst ur kulten och är
dess
HARALD BRISING
utom karakterise ande för atenarnas
dramatiska böjelse. Naturligtvis ha de
möjlighet att tillfredsställa denna äfven
annorstädes än i kyrkorna, ty Aten har
också flera teatrar. Där beundrade de
flera i ”Europa” okända, verkliga
storheter, såsom den atenska Sarah
Bernhardt, den berömda Evangelia
Paraskevopoulou.
Hela denna öfverklasskultur är
emellertid bunden vid ett språk som
är en betydligt konstlad produkt,
närmande sig gammalgrekiskan, men
alldeles olika folkspråket. Klyftan
mellan klasserna är därför så mycket
svårare att öfverskrida, och detta
missför
Grekisk bonde.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>