- Project Runeberg -  Bonniers Månadshäften / 1908 /
509

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FRÅN FOTOGRAFIENS BARNDOM

Daguerres diorama, som väckte
liflig uppmärksamhet, var jämte en
målarateljé inrymdt i ett tämligen
oansenligt hus vid rue de Marais i
Paris. Här dirigerade Daguerre sitt
affärsföretag och började, så vidt man
har sig bekant, år 1824 att
experimentera med fotografi, d. v. s. att
med ljusets hjälp alstra varaktiga
bilder på försilfrade kopparplattor.
1827 fick han besök af en man vid
namn Nicéphore Niépce, hvilken
också under många år sysslat med
fotografiska försök och vid denna
tidpunkt kommit så långt, att han
på tennplattor med asfaltgrund lyckats
framställa ljusbilder, som uppfångats
i en s. k. camera obscura.
ännu bevaradt bref, dateradt 4
september 1827, från Niépee till hans
son Isidore, meddelas bland annat,
att Daguerre uppfångade
cameraobscura-bilder på «<fosforescerande
substanser, som begärligt uppsuga
ljus, men icke länge fasthålla det.«

Genom detta sammanträffande
lades grunden till ett kompaniskap
mellan Daguerre och Niépce,
hvilket ingicks 1829 i Chålon-sur-Saöne
med syfte att — såsom det i det från
denna öfverenskommelse förvarade
dokumentet heter — gemensamt verka
för fullkomnandet af den af Niépce
gjorda och af Daguerre förbättrade
uppfinningen.

Frukten af dessa båda mäns
ansträngningar blef det år 1837
fullbordade, men först två år senare
(19 augusti 1839) i Paris
vetenskapsakademi offentliggjorda
fotograferingsförfarande,som fick namnet
daguerreotypi. Niépcee fick tyvärr icke
upplefva denna lyckliga stund, han hade
aflidit redan 1833.

Daguerres originalkamera bestod
helt enkelt af tvenne ljustäta trälådor

38.

I ett’

509

eller -tuber, den ena förskjutbar
inuti den andra; framtill på den
yttre var objektivet fastsatt, en
enkellins af Chevaliers tillverkning,

i botten på den inre trälådan satt
visirskifvan och utanför denna en
spegel, som för åskådaren visade en
upprättstående bild af det framför
kameran befintliga föremålet. I denna

%XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXY ///

SLLLELLLLLSLLLSLSSLLLISLLSSSKLILVLAGDLEL N



primitiva
fotografiapparat placerades
så på visirskifvans
plats en försilfrad
kopparplåt, som
först blifvit väl
polerad och därefter
utsatt för jodångor
(hvarvid på den
försilfrade = ytan
uppstod jodsilfver,
som ärljuskänsligt,
om också icke i
högre grad).
Jodsilfverplåten —
belystes i kameran
ungefär en halftimme, insattes därefter
i ett särskildt för ändamålet
konstrueradt litet skåp, där den belysta
jodsilfverhinnan blef påverkad af
ångorna från svagt uppvärmdt kvicksilfver.
Härvid framträdde först en fullt
synlig positiv bild på plåten, i det att
en hvit beläggning i form af mikro-’
skopiskt små pärlor uppkom å alla
belysta partier och detta i desto högre
grad, ju kraftigare belysningen varit.

ss CÅ
;—J lasruta S



Kvicksilfverångskåp för
daguerreotypi.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:25:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bonnierma/1908/0517.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free