- Project Runeberg -  Bonniers Månadshäften / 1909 /
27

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

STRINDBERGS DRAMATISKA PERSONLIGHETER 27



Manda Björling som »Drottning Kristina».

mindre intressant, mer eller mindre
nödvändigt; å andra sidan gränsa
somliga dramer såsom «Gustaf Adolf«
och «Drottning Kristinas till fragment
i teknikens vårdslöshet och brist på
sammanbindande element. Men i de
verkligt stora dramerna framträder
den genuina Strindbergsstilen med
fastslagen karaktär som knapphet,
öfverskådlighet, våldsamhet. =
Dialogens benägenhet att öfvergå till gräl
sammanhänger lika mycket med denna
metod att karaktärisera som med det
aggressiva, hetsiga och oberäkneliga
lynne som leder diktmaskineriet.
Man kan icke taga upp till
behandling Strindbergs dramatiska
perSonligheter utan att hålla i minnet
denna egenhet hos hans dramatiska
stil: att sträfva till förenkling och
energi. Många af Strindbergs
människor få först på scenen värmen af
verkligt lefvande varelser,
afrundningen hos verkliga gestalter; andra


få icke ens i den kraftfullaste
skådespelares händer lifvets färg och
fyllighet. En stor del af Strindbergs
dramatik behärskas ju af helt andra
sträfvanden än att skapa lefvande
människor. Karaktäristiska äro i detta
afseende «<Paria«< och
«Fordringsägares; deras demoniska skönhet
skulle förlora på en sannolikare och
fylligare psykologi. Personerna äro
renodlade typer med starkt
individuella egenheter och alldagliga drag
omsorgsfullt bortsmälta i den
intellektuella beräkningens degel. Detär
glänsande teaterstycken, formade till
anklagelse, ironi, hån; men Gustaf i
«Fordringsägare« är lika litet som
Den Okände i «<Till Damaskus« en
verklig människa utan en demonisk
abstraktion.

På ett mellanplan stå sådana
gestalter: som Ryttmästarn i «Fadren«
och Jean i «Fröken Julies. De båda
dramerna äro behärskade af ett så
vildt hat eller en så hård afsiktlighet,
vilja bevisa teser och analysera
lifsproblem så öppet att de båda
personerna icke kunnat undgå att beröras

S
- TT SRR y
yr 4 A na Aeen
r 1E



Tore Svennberg som Gustaf i »Fordringsägare».


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:26:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bonnierma/1909/0039.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free