- Project Runeberg -  Bonniers Månadshäften / 1909 /
286

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.





.



EN FIOLEFLICKA. L

TAFLOR UR ETT MÄNNISKOLIF.

ar ELSA LINDBERG-DOVLETTE.

(Forts. fr. februarihäftet.)

Det fanns för en tid tillbaka en gammal gata i Stockholm och där bodde de förunderligaste
människor. — Puckelryggen Pim, som rar urtmakare och "fioldoktor" : gubbarne Jakob och Jonatan med deras
barska hushållsfru tant Malvina; slaktar Bengts hustru, som handlade med korf, men gömde på ett

plått rum", där hon hvilade sina tankar från mat; "Stöfvelkungen", som hade stöflar både i tak och t

kiillare; fröknarna ” Pappersknif’, två blyga gamla systrar, som igde en liten papperehandel och"
Kattjungfrun", som bodde på vinden och om kvällarna satte ut mat ät gatans hemlösa kattor. Alla dessa
enades i sitt kärleksfulla intresse för Pims lilla systerdotter Viola, eller Fiola, som hon kallades, därför

att hon spelade fiol.
tade eftler.

ryktbare instrumentmakaren kallades "Guanerius".
För att vidare utbildas profvade hon in till Konservatorium och blef först antagen till

strumentet.
aspirant, sedan till elev.

NIONDE KAPITLET.

CIRKELN, KVADRATEN OCH
TRIANGELN.

Tulpaners gyllene skålar och
lysande purpurskålar mellan bladens
gröna svärd — två jämnhöga, granna
rader utefter sandgångens precisa, gula
krusor.

Tant Malvina i gammaldags
schäferhatt med grå, breda hakband knutna
öfver öronen och sammanbundna under
hakan i en präktig sidenknut. Hon står
längst bort, där trädgårdsgången slutar
— en lång silhuett i lusthusets öppna
dörr. Bakom henne det blanka, hvita
af en böljande, lång bordsduk och
däröfver kaffekopparnas rosiga, inbjudande
ringdans med solgnistor mot
kaffekopparnas silfverbuk och en och annan,
oberäknelig, hvass stråle från någon
polerad silfversked, som bryter till sig
en smula mer af solskenets öfverflöd.


Hon iägde nämligen förmåga att spela fram just det. som hvar och en mest
längOch dirför lät occkså gubben Jakob henne ibland spela på sin dyrbara fiol, som efter den

Och Fiola fattade en stor kärlek till det ädla
in
Från sitt fönster på nedra botten i
”de två gubbarnas hus” kan Fiola se,
där hon sitter uppkrupen på
fönsterposten, allt det, som gömmer sig i
solsken i trädgården, bakom det gamla
planket. Men mest vänder hon sig dock
bort från lusthusets fridfulla vrå, där
tant Malvina förgäfves väntar på dem,
som ej komma. Hän mot det gamla
körsbärsträdet ser hon alltjämt. Och
det är en stor ängslan i hennes bruna
ögon och mycken förväntan och oro.

Ty under det gamla körsbärsträdet
strida trenne olika viljor i solskenet.

Tre käppar rita häftigt i sanden, så
att de fina krusningarna efter krattan
blifva förvirrade under deras upprörda
tumult. Och trenne figurer kasta
bestämda, geometriska linjeskuggor
bakom sig. — Det är cirkelns kamp med
kvadraten och triangeln. — Det är Pim,
som strider mot gubbarna Jakob och
Jonathan.

Jakobs breda, massiva kropp kastar

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:26:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bonnierma/1909/0298.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free