Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Anna Billing: Akvarell.
sin påstådda förstfödslorätt och kvinnan
fick »tiga i församlingen>.
Mannen kände världens ondska, honom
vardt förlåtet om han rustade ut, men
kvinnan skulle sedesamt slå ned ögonen
och vandra på den smala vägen; han
kunde gärna måla hvad han ville, men
att hon skulle lära sig något sådant kanske
efter naken modell — hvilken ovärdig tanke!
Så kom det
sig att, när
tiden hunnit till
början af
1800talet, de unga
damerna
målade, ty att måla
hörde till
edukatioren, endast
näpna —
turtur
dufvor och
ljufva små
blommor.
Visserligen
reste sig, liksom
Clara Löfgren: I en trädgård i Rothenburg.
Clara Löfgren: Patricierport, Rothenburg. Akvarell.
i alla tider, hufvuden upp öfver den
jämnstrukna mängden, men sällsynta voro de
och ett aldrig så litet djärfvare steg
utom den fint stomferade gränsen,
stämplade konstnärinnan som okvinnlig.
Gick så tiden än längre fram och lät
för gynnsamma vindar fröna från
kunskapens = träd
flyga vida
omkring. Det hette
ej längre att
>mamsell den
och den =
utöfvade = konsten
med - behag i
både olja och
vatten, lycklig
i kompositionen
och med väl
tänkt
belysning>. -
Målarakademien, där
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>